Kemelut rumah tangga selebriti Puteri Sarah Liyana dengan suaminya pengarah Syamsul Yusof yang berkahwin dengan Ira Kazar masih menjadi topik hangat di laman sosial sehingga kini.

Puteri Sarah menerusi Instastory miliknya berkongsi video Datuk Dr Mashitah Ibrahim memberi penjelasan mengenai poligami dalam Islam.

Islam Mengawal Melalui Undang-Undang

“Islam tak pernah memperkenalkan poligami dan Islam tak suruh pun poligami. Sewaktu Islam datang, poligami itu sudah pun menjadi budaya dalam masyarakat ketika itu.

“Jadi bila Islam datang, apa yang Islam buat, Islam mengawal poligami ini melalui undang-undang selain membetulkan dan membataskan poligami.

“Jadi, janganlah kita sebut asalkan Islam saja, orang fikir sunnahnya poligami… tak,” jelas Dr Mashitah.

Menurut Dr Mashitah, Islam juga menjadikan poligami bukan untuk penzaliman atau penganiayaan, sebaliknya ia sebagai kelonggaran untuk sebuah perkahwinan yang memerlukannya.

Bukan Untuk Penganiyaan & Penzaliman

“Betulkan macam mana? Kalau nak kahwin, jangan ada penganiyaan. Islam bataskan macam mana? Tak boleh lebih daripada empat Islam dan dikawal supaya tiada penganiayaan.

“Sebab itu kita tengok bila ayat yang bercakap tentang poligami ini, dia bercakap dulu tentang anak-anak yatim supaya tidak ada penzaliman.

“Jadi, Islam ambil poligami ini sebagai kelonggaran dalam sebuah perkahwinan yang memerlukannya. Jadi kita anggap la poligami ini macam satu ubat bagi keluarga yang ada masalah,” ujarnya.

Tegas Dr Mashitah, biarpun poligami dibenarkan dalam Islam namun ia bukan la satu hak untuk seorang suami itu berkahwin lain hanya semata-mata ingin memenuhkan kuota.

Jangan Salah Faham Dengan Agama

“Keluarga yang tiada masalah ini, makan ubat buat apa kalau kita duk sihat macam ini, makan ubat itu maknanya cari penyakit. Janganlah kita salah faham dengan agama kita yang menganggap poligami ini satu hak.

“Dia ingat hak dia ke kena isi kuota… tak! Jadi nasihat Makteh, kalau belum buat, tiada keperluan, janganlah buat. Tapi kalau dah terbuat, apa boleh buat,” tegasnya.

Undi bintang digital dan content kegemaran Top 5 anda di Gempak Most Wanted Awards 2022 di sini.

@drmashitah_official Jangan salah faham. Kenal agama kita. #dmi #makteh #fyp #hello2023 ♬ original sound - Dato’ Dr. Mashitah Ibrahim