,
Laman Utama

[VIDEO] Trend Niaga ‘Cedok Live’ Di Tiktok Adalah Tidak Sah! PU Amin – “Wujud Unsur Gharar”

Shahrin Zulkifle
19/07/2022
05:00 MYT
Pendakwah selebriti, PU Amin tampil memberi pencerahan mengenai trend berniaga ‘cedok live’ yang tular di laman TikTok baru-baru ini.
Trend ‘cedok live’ adalah perniagaan secara langsung di atas talian, dimana peniaga akan menggunakan alat pengaut (senduk) untuk mengambil barangan niaga mereka secara rawak dan spontan.
Jelas Amin, tindakan tersebut tidak digalakan oleh Islam kerana mempunyai unsur ketidakpastian dalam urusan jual beli yang dilakukan.
“Ini yang sedang trend di TikTok sekarang, jual beli secara live guna cara cedok-cedok.
“Tidak salah untuk berjual beli, tetapi perlu ingat dan jaga halal dan haram.
“Sebenarnya amalan cedok-menyedok ini pernah di amalkan pada zaman jahiliah.
“Sebab itu kalau kita nak berniaga hendaklah jauhkan dari unsur gharar (helah mengelirukan pelanggan).
“Bila kita melihat jual beli ‘cedok live’ ini wujud perkara ketidakpastian dan hal itu sangat dilarang di dalam agama,” katanya.
Amin berkongsi perkara itu menerusi satu hantaran terbaru di laman TikTok miliknya semalam.
Tambah Amin, sebagai seorang muslim jangan sesekali mengambil remeh dalam urusan jual beli kerana setiap perkara yang dilakukan akan dinilai oleh sang pencipta.
“Biar kita berniaga sedikit tetapi mendapat keberkatan dan mempunayi unsur halal.
“Walaupun ada yang berkata sekadar berniaga gula-gula sahaja, namun perlu diingat sebagai seorang muslim, sekecil perkara yang kita lakukan akan dihitung oleh Allah.
“Saya bukan ingin mengganggu periuk nasi peniaga, malah saya sokong orang untuk berniaga, tetapi berniagalah dalam keadaan halal dan baik,” tambah Amin.
Justeru, bagi mendapatkan kesahihan yang lebih jelas, Amin telah merujuk kepada individu yang lebih arif mengenai isu jual beli ‘cedok live’ ini.
“Saya juga ada merujuk kepada beberapa pakar muamalat dan mereka berkata memang ada wujud unsur gharar, unsur ketidakpastian, unsur yang sengaja dicipta-cipta dan unsur penganiayaan. Tolong kawal diri dalam hal ini, semoga Allah meredhai kita,” ujar Amin.
Terdahulu seorang pengguna TikTok meniaga barangan jualan makannya seperti snek dan makanan ringan lain dengan menggunakan cara cedok dan kemudian meletakkan harga pada setiap cedokan itu.
@ustazamirulamin
Inshallah masih awal untuk stop. Kita tegur tanda sayang. Moga Allah berkati rezeki kita. Maafkan saya kerana menasihati.♬ Emotional Islamic Music - Arslan Chaudhry
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Viral

Disangka OKU, Lelaki Sanggup Berlakon Kurang Upaya Untuk Raih Simpati Bila Berniaga

gempak
01/10/2024
15:25 MYT
Isu penipuan dalam kalangan peminta sedekah bukanlah sesuatu yang asing lagi di Malaysia.
Viral

3 Tahun Kahwin, Suami Terkilan Isteri 'Tak Sengaja' Lakukan Hubungan S*ks Dengan Lelaki Lain

gempak
01/10/2024
09:55 MYT
Kepercayaan semestinya satu faktor utama dalam menjayakan sesuatu perhubungan.
Viral

“Saya Masih Hormat Dia Sebagai Ayah Yang Baik & Bertanggungjawab” - Cik Epal Tak Mahu Keruhkan Keadaan

gempak
01/10/2024
01:25 MYT
Pempengaruh media sosial dan usahawan, Cik Epal mengakui masih menghormati Jofliam sebagai suami walaupun berdepan dengan masalah rumah tangga.
Viral

Polis Sahkan Sabari Dibunuh, Dicampak Ke Dalam Sungai

gempak
01/10/2024
00:25 MYT
Misteri kehilangan bekas pegawai kewangan sebuah agensi kerajaan, Sabari Baharom, 62, di Baling akhirnya terungkai selepas polis menahan dua lelaki tempatan yang disyaki membunuh mangsa.
Gaya Hidup

Jangka Hayat Bayi Lahir Pada 2024 Dijangka Hidup Sehingga 75.2 Tahun

gempak
30/09/2024
16:21 MYT
Bayi yang lahir pada 2024 secara purata dijangka hidup sehingga 75.2 tahun dengan bayi perempuan hidup 4.8 tahun lebih lama berbanding bayi lelaki, menurut Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM).
BorakSeeni