Pengasas Bersama The dUCk Group, Datin Vivy Yusof mengakui tidak dapat melelapkan mata setiap kali teringat nasib yang menimpa penduduk Palestin.

Menurut Vivy atau nama sebenarnya Vivy Sofinas Yusof, 34, naluri keibuan membuatkan dia terkesan melihat penderitaan kanak-kanak di sana.

“Hati saya hancur ketika membaca berita tentang apa yang berlaku di Palestin. Saya tidak dapat tidur malam memikirkan apa lagi yang boleh saya lakukan.

“Sebagai seorang ibu, melihat rakaman anak-anak di sana telah memukul saya dengan teruk,” katanya dalam satu kenyataan.

Justeru, Vivy telah memutuskan untuk menggunakan platformnya untuk terus meningkatkan kesedaran mengenai situasi ini dan memulakan kutipan dana melalui Viva Palestina Malaysia (VPM) untuk membantu rakyat Palestin.

Menurutnya, dalam masa yang singkat Kumpulan dUCk dan VPM berjaya mengumpulkan dana sebanyak RM1 juta dalam dua hari untuk membantu rakyat Palestin.

“Alhamdulilah, hanya dalam dua hari, kami telah mengumpulkan RM1 juta dan ini merupakan dana paling berjaya yang saya lihat setakat ini.

“Ia menunjukkan bahawa begitu banyak orang peduli dan sumbangan itu bukan hanya berasal dari rakyat Malaysia tetapi dari seluruh dunia.

“Ada ibu bapa telah menghantar mesej pada saya di Instagram memberitahu bahawa anak-anak mereka menderma dari duit raya baru-baru ini dan itu sangat menyentuh hati,” ujarnya lagi.

Sejak dana tersebut dilancarkan, orang Islam dan bukan Islam dari seluruh dunia termasuklah Brunei, Singapura, Jepun, Australia, Filipina, Qatar, Jeddah, Amerika Syarikat, UK, Kazakhstan, Scotland, Emiriah Arab Bersatu, Arab Saudi, Jerman, Ireland, Sri Lanka dan Perancis telah menyumbang.

VPM sebelumnya dikenali sebagai SELESAI, adalah gabungan 50 Badan Bukan Kerajaan (NGO) Malaysia.

Mereka berusaha untuk menyediakan kumpulan advokasi untuk rakyat Palestin dan sokongan dalam mengumpulkan dana untuk membiayai pelbagai projek perubatan, pendidikan, pembiayaan mikro, perumahan dan pertanian di negara bergolak itu.


Sumber: Malaysia Gazette