Doktor dan juga pengacara, Dr Say Shazril memberikan pandangan berkenaan isu tular seorang suami yang merungut dengan sikap isteri yang didakwa tidak membenarkan dirinya melepak.

Menurut Dr Say, tidak salah bagi seorang lelaki sudah berkahwin untuk bertemu sahabat namun mereka sepatutnya peka dengan keadaan isteri lebih-lebih lagi yang sudah menyandang gelaran bapa.

“Saya agak triggered dengan pandangan lelaki yang dah berkahwin dan ada sorang anak ni. Saya harus akui bahawa saya bukanlah suami yang baik tapi saya cukup pantang lelaki melayan perempuan macam ni apatah lagi seorang suami melayan isteri yang merupakan ibu kepada anaknya sebegini.

“Nak berkawan silakan tapi sedar-sedar lah batas hang sebagai seseorang bergelar ayah. Hang ingat bini hang hubungi sebab hang baru lepak 30 minit ka? Bini kita ni dia punya power, tiga hari/ tiga bulan/ tiga tahun atau tak dak hang selama-lamanya pun dia boleh jaga anak tu tapi alasan dia hubungi mesti sebab dia nak hang ada sekali kat rumah tu sebagai seorang ayah untuk luangkan masa dengan anak hang.

“Mungkin ada yang cakap ‘boleh lah Dr Say cakap macam ni sebab saya tengok doc macam tak ada kawan je’. Saya ada ja kawan cuma lepas kahwin terutamanya lepas ada dua anak ni kawan bukan lagi keutamaan saya,” jelasnya.

A post shared by Dr Shazril Shaharuddin (@say_shazril)


Tambah Dr Say lagi, para suami haruslah sentiasa bertolak-ansur dengan isteri dan sama-sama menjaga cahaya mata dengan baik.

“Tambahan saya ada anak istimewa dan anak saya dua-dua ligat. Benda ni simple je, letakkan diri kita dekat tempat isteri. Kalau ampa kena hadap anak ampa sorang terutamnya lelaki yang jenis utamakan kawan ni, saya guarantee 30 minit jaga anak rasa macam tiga jam.

“Hang kerja pagi sampai petang, balik hang lepak dengan kawan, dah tu bila masa hang dengan anak hang? Jadi BE CONSIDERATE. Anak tu amanah berdua bukan amanah isteri sahaja.

“Paling tak boleh bla ugut nak ‘lepaskan’ bini sebab ‘memalukan’ dia di hadapan kawan-kawan. Tak tahu nak tolong macam mana lah lelaki macam ni. Mesti egois, keras kepala, fikir dia lah yang paling hebat dalam keluarga tu dan paling penting bini tak ada hak dan tak boleh bersuara.

“Kepada wanita-wanita yang masih belum berkahwin tolonglah jauhi lelaki-lelaki kolot dan selfish macam ni. Kepada wanita yang dah ter-kahwin lelaki macam ni, my prayers are with you. Apa kata kalian? Ke ampa setuju dengan pendirian lelaki ni?” coretnya.

Terdahulu, luahan hati seorang lelaki di media sosial yang geram dengan sikap isterinya itu mengundang kecaman netizen.

Rata-ratanya memarahi dan mengutuk perbuatan lelaki itu yang dikatakan melebihkan sahabat berbanding isteri dan anak-anak.