Filem komedi seram terbaharu dari Astro Shaw, Saka Nan Sepi mendapat sambutan luar biasa sejak ia ditonton mulai 10 Disember lalu.

Rata-rata memberikan komen yang positif selepas menontonnya di Astro First.

Berikut review yang diberi salah seorang penonton, @wayangpeople yang memberi rating tertinggi iaitu 8.4/10 untuk Saka Nan Sepi.

"Kelebihan:

1) Filem komedi yang menarik dan tak banyak dalam local context kita. Konsep dan gaya filem yang tidak masuk akal, dah banyak kat Hollywood, tapi untuk tempatan sangat menyeronokkan dan menghiburkan.

2) Walaupun ada isu kekeluargaan dan foto yang agak 'taboo' ditonjolkan dalam filem ni, tapi tidak keterlaluan dan realistik. Contohnya, masalah-masalah yang dihadapi oleh Rozi and sikap pemalas Sufian sangat 'relatable' dan wujud. Suasana lucu dan nada lucu filem itu membuatkan filem ini sesuai ditonton oleh mana-mana filem.

3) Tak pasti apa term sebenar style komedi filem ini, tapi filem ini punya gaya mungkin paling similar dengan komedi Thailand. Penyampaian komedi dalam cerita ini ada hit dan miss, tapi bila hit tu agak kelakar dan bersahaja.

4) Empat orang pelakon utama dalam filem ni, semua hebat dan penyampaian lakonan semua bersahaja dan kena dengan mood dan tone of the movie. The over the top acting juga bagus dan tak over dari yang sepatutnya di atas. Mantap dan menghiburkan.

Kekurangan:

1) Dari segi umum dan keseluruhan, filem ni boleh dianggap tidak konsisten dari segi penceritaan dan kegembiraan. Ada bahagian yang betul best dan ada yang agak mehh. Jadi, perasaan ini tak best masa menonton.

2) Seiring dengan kekurangan di atas, filem pacing ni ada masalah sedikit, walaupun pengenalan yang menarik, aksi pertama agak perlahan dan ada garis plot yang agak rata.

Dalam erti kata lain, filem ni sebenarnya filem keluarga yang menghiburkan. Dengan gaya komedi yang agak meta dan segar untuk filem tempatan, cerita yang sesuai dan seronok ditonton untuk gelak-gelak," tulisnya di Instagram (IG).

A post shared by wayangpeople (@wayangpeople)


Saka Nan Sepi menceritakan keluarga Othman (Namron) luangkan masa dengan berkhemah di dalam hutan. Tiba-tiba anaknya Rozi (Mimi Lana) telah dirasuk. Mereka terus mambawa Rozi berjumpa bomoh Tok Kassim (Ayie Hushairi Husa) untuk berubat.

Saka tersebut tertarik dengan Rozi dan memilih untuk tinggal dengan keluarga Othman. Apabila pulang ke rumah, Othman, Zaiton (Sherry Al Hadad), Sufian (Syafiq Kyle) dan Rozi mula nampak kelibat Saka tersebut dan mereka hidup dalam ketakutan. Sekaligus menyebabkan mereka berempat sentiasa duduk bersama tidak kira ketika makan, tidur serta melakukan aktiviti.

Ketakutan mereka hilang apabila melihatkan Saka itu takut kucing tetapi bersifat lemah lembut dan rajin membantu. Apabila keluarga Othman boleh menerima Saka itu dan memberi nama Girlboy, Tok Kassim kembali untuk mencuri Girlboy (Han Zalini).

Saka Nan Sepi dibintangi barisan pelakon hebat antaranya seperti Syafiq Kyle, Mimi Lana, Namron, Sherry Alhadad, Han Zalini dan Ayie Hushairi Husa.

BACA: Review Gempak: Dalam Gelak & Seram, Saka Nan Sepi Bawa Mesej Keluarga & Agama

Jadi, jangan lupa saksikan Saka Nan Sepi di Astro First, saluran 480 selain pilihan yang lebih fleksibel menerusi strim di Astro GO atau On Demand.

Setiap langganan RM15, penonton berpeluang menonton naskah tersebut berulang kali dalam tempoh 48 jam.



Instagram: @wayangpeople​