Pemergian pelawak yang cukup terkenal di Malaysia, Datuk Jamali Shadat pada usia 79 tahun meninggalkan kesan yang cukup mendalam, bukan sahaja kepada keluarga terdekat, sahabat handai, tetapi juga kepada individu yang kenal dengan Allahyarham dan tentunya industri seni negara.

Baca: Pemain Karakter Atan Dah Tiada, Datuk Jamali Shadat Meninggal Dunia Pada Usia...

Pelakon, pelawak, penyanyi dan pengacara Zizan Razak tidak terkecuali sangat merasai pemergian ikon yang cukup dikagumi ramai itu.

"Pemergian Datuk jamali shadat memang betul-betul buat saya terkejut pagi ni. Saya dah lama niat nak pergi melawat, tetapi keadaan Covid-19 dan ada Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ni membuatkan saya terpaksa tangguhkan dulu niat saya tu.

"Apatah lagi baru-baru ini ada berita palsu yang tersebar. Saya hanya mampu berdoa untuk Allahyarham ketika itu. Keadaan tidak mengizinkan," kata Zizan yang agak terkilan tidak berkesempatan untuk melawat Allahyarham.

Ketika dihubungi Gempak, Zizan turut mengucapkan salam takziah kepada keluarga dan sahabat handai Allahyarham Datuk Jamali Shadat.

"Kalau ikut sejarah, Zizan Razak berada dalam industri ni pun sebab Datuk jadi juri sebelum saya melangkah masuk ke Raja Lawak musim pertama dulu. Jadi agak besar jugak peranan dia dalam hidup saya.

Memang antara kami tidaklah begitu rapat, tetapi Allahyarham tetap meninggalkan impak yang besar dalam hidup saya sebagai seorang pelawak," kongsi Zizan dalam nada sedih kepada Gempak.

Pihak Gempak juga mengambil kesempatan mengucapkan salam takziah buat seluruh ahli keluarga Allahyarham Datuk Jamali Shadat. Semoga Allahyarham ditempatkan bersama orang-orang yang beriman dan beramal soleh.