,
Berita

“Kalau Orang Tanya Aku Siapa Que Haidar, Aku Akan Tetap Cakap Dia Mulia Di Mata Aku…” – Program Manhajj Mutawwif Temukan Mereka

Badrul Hashim
15/03/2019
07:30 MYT
Sebak membaca luahan hati seorang peserta program Manhajj Mutawwif iaitu Hazwan di Instagramnya. Hanya bila kita dekat dengan seseorang itu baru kita mengenali sifat-sifat sebenar mereka.
“Aku tak pernah bermimpi dapat berguru dengannya (Cikgu Que Haidar) kerana kami dalam bidang yang berlainan.
Menurut Hazwan, program Manhajj Mutawwif menemukannya dengan seorang insan yang dia anggap mulia yang bernama Que Haidar, walaupun dia tahu artis sering mendapat cemuhan.
“Tapi kalau korang tanya aku, siapa cikgu Que Haidar ni? Seburuk mana orang cakap pasal dia, aku akan tetap cakap dia Mulia di mata aku.
“Sedangkan Saidina Ali r.a pernah berkata "Aku sanggup menjadi hamba kepada seseorang yang mengajar aku sebatang huruf Alif".
“Ini pula Cikgu Que Haidar yang mengajar aku lebih dari sebatang huruf. Satu benda yang dia ajar aku sampai sekarang aku ingat ialah "Hazwan, awak kena luahkan rasa sedih dan rindu awak kepada Rasulullah dalam keadaan antara senyum dan menangis.
“Ingat, orang yang menangis dalam keadaan tersenyum kita yang melihat dapat rasa betapa beratnya rasa yang dia sedang tanggung,” tulis Hazwan tentang apa yang diajar oleh Que Haidar.
Menurut Hazwan lagi, Que turut mencabar dirinya untuk mengeluarkan rasa dalam diri.
“Saya cabar awak wan, munculkan rindu awak pada Rasulullah depan saya. Saya hina wan, saya kurang ilmu agama, saya tak pernah pergi Tanah Suci.

Cikgu Que Haidar, Aku tak pernah bermimpi dapat berguru dgnnya kerana kami dalam bidang yang berlainan Tetapi Manhajj Mutawwif menemukan aku dengan insan mulia ini. Sebagai artis, beliau juga tidak terkecuali dari cemuhan netizen. Tapi kalau korang tanya aku, siapa cikgu Que Haidar ni? Seburuk mana orang cakap pasal dia, aku akan tetap cakap dia Mulia di mata aku. Sedangkan Saidina Ali r.a pernah berkata "Aku sanggup menjadi hamba kepada seseorang yang mengajar aku sebatang huruf Alif" Ini pula Cikgu Que Haidar yang mengajar aku lebih dr sebatang huruf. Satu benda yang dia ajar aku sampai sekarang aku ingat ialah "Hazwan, awak kena luahkan rasa sedih dan rindu awak kepada Rasulullah dalam keadaan antara senyum dan menangis Ingat, orang yang menangis dalam keadaan tersenyum kita yang melihat dapat rasa betapa beratnya rasa yang dia sedang tanggung. Saya cabar awak wan, munculkan rindu awak pada Rasulullah depan saya. Saya hina wan, saya kurang ilmu agama, saya tak pernah pergi Tanah Suci. Tapi kalau awak berjaya munculkan rasa tu depan saya. Saya juga akan dapat rasa rindu dan beratnya rasa tu. Begitulah awak juga kena buat depan penonton nanti." Semoga Allah merahmati Cikgu sekeluarga dunia akhirat. Terima Kaseh cikgu (Tanpaku sedar air mataku mengalir semasa tulis kerinduanku kepada cikgu ini) #mutawwifhazwan #manhajjmutawwif2019 #mutawwif #musafircinta #rindu #guru #cikgu #manhajjcommunity

A post shared by Muscle Chef l Fitness Trainer (@manhajjmutawwifhazwan) on

“Tapi kalau awak berjaya munculkan rasa tu depan saya. Saya juga akan dapat rasa rindu dan beratnya rasa tu. Begitulah awak juga kena buat depan penonton nanti," tulis Hazwan lagi tentang didikan Que kepadanya.
“Semoga Allah merahmati Cikgu sekeluarga dunia akhirat. Terima Kaseh cikgu. Tanpaku sedar air mataku mengalir semasa tulis kerinduanku kepada cikgu ini,” catat Hazwan pada entri dengan gambar Que Haidar.
Kredit Gambar: Instagram
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Laman Utama

Sambut Hari Jadi Ke-23, Ramai Terpesona Tengok Kacaknya Anak Teruna Linda Jasmine, Qalif Khan! - "Cepat Dia Besar, Helok Betul"

gempak
31/01/2023
06:57 MYT
Memang helok!
Laman Utama

Que Haidar Menangis 3 Kali Tonton Filem Lakonan Michelle Yeoh!

gempak
19/01/2023
03:55 MYT
Kenapa tu?
Laman Utama

Boleh Tukar Watak Sekelip Mata! Bakat Lakonan TikToker Sabah, Sakinah Ondu Dapat Perhatian Que Haidar

gempak
05/09/2022
04:33 MYT
Live Sakinah vs Ondu ni tak pernah tak lucu ya guys.
Laman Utama

Istimewa AidilAdha, Lebai Sampan Kata Que Haidar: “Cuit Sikit Sini, Tanpa Tembak Memb*bi Buta”

gempak
09/07/2022
12:49 MYT
Wajib tonton malam ni!
Laman Utama

Jayakan Lebai Sampan, Que Haidar Gementar Jumpa Beto Kusyairy: “Sempat Makan Nasi Lemak 3 Suap Saja”

gempak
05/07/2022
04:50 MYT
Que Haidar muncul dengan telefilem Lebai Sampan.