,
Covid-19

"Satu Minggu Pernah Berjaya Bantu 1,000 Keluarga, Belanja RM60,000" - Zarina Anjoulie Dedah Cara Dia Buat Charity

ZULHILMI JALIL
10/04/2020
05:58 MYT
Pelakon Zarina Anjoulie mendedahkan gerakan kerja amal dalam membantu golongan kurang bernasib baik terutamanya sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini sudah semakin meluas.
Bahkan, Zarina atau lebih dikenali dengan panggilan Anju itu berkata, usahanya dalam menyalurkan sumbangan kini sudah mencakupi sehingga ke semua negeri.
"Korang nampak apa yang saya post sahaja, apa yang korang tak nampak gerakan ni terlalu besar. Kita buat macam ejen, kita lantik di setiap negeri. Sampaikan satu minggu kita berjaya bantu sehingga 1,000 buah keluarga dan membelanjakan sehingga RM60,000.
"Saya tak ambil duit, sebab tak nak ada isu nanti. Kami ada group Telegram setiap negeri. Jadi, tawakal sahajalah walaupun tak pernah kenal. Kita bagi RM1,000 sini, RM1,000 sini, sampai satu hari pernah RM10,000 agihkan duit daripada sumbangan orang ramai," kongsinya menerusi satu entri di Instagram.

Nk sentuh isu riak ?

A post shared by Zarina Anjoulie (@anjoulielavocah1) on

Anju menjelaskan hal tersebut selepas ada pihak yang mendakwa bahawa dia seolah-olah menunjuk-nunjuk kerja amal yang dilakukannya di Instagram.
Katanya, dia berkongsi hal tersebut di Instagram kerana dengan cara itu sahajalah dia dapat mengenal pasti golongan yang memerlukan bantuan akibat tersepit dengan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan.
"Orang yang saya bantu ni bukan orang gelandangan, bukan fakir miskin, bukan anak yatim, tetapi saudara Islam kita yang tengah kesusahan sewaktu PKP ni.
"Mereka adalah orang biasa yang memerlukan bantuan, peniaga kecil, orang bawa lori, orang kerja kontrak. Jadi macam mana saya nak connect dengan mereka, saya cadangkan untuk guna platform media sosial.
"Janganlah cakap saya riak ke apa, saya dah buat charity ni 10 tahun dah," katanya.
Terdahulu, Anju dilihat bergerak aktif dalam menghulurkan sumbangan berbentuk barang keperluan kepada mereka yang memerlukan sepanjang PKP.
Gerakan kerja amal itu menerima respons positif dalam kalangan pengikutnya yang turut sama membantunya meringankan beban golongan yang kurang bernasib baik.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

“Terima Kasih Malaysia Atas Bantuan, Sokongan Diberikan” - Warga Palestin

gempak
05/09/2024
05:25 MYT
"Terima kasih kepada rakyat Malaysia atas bantuan dan sokongan yang diberikan kepada rakyat Palestin", kata Banan Salmi Ahmad Abu Ratimah, 28, ketika ditemui di Hospital Angkatan Tentera (HAT) Tuanku Mizan, Kuala Lumpur.
Hiburan

Netizen Suka Hidung Lama, Kurang Selesa Bab Tayang Pembedahan, Anju Mohon Maaf - “Itu Tajaan, Tolong Faham Ini Punca Rezeki Saya”

gempak
01/09/2024
23:52 MYT
Pelakon, Zarina Anjoulie memohon maaf sekiranya ada pihak kurang selesa dengan hantaran di media sosial yang memaparkan dirinya menjalani pembedahan kosmetik hidung.
Berita

Visa Keluarga Mangsa Tanah Jerlus Dilanjut Sebulan

gempak
26/08/2024
10:25 MYT
Ahli keluarga mangsa kejadian tanah jerlus di Jalan Masjid India, Kuala Lumpur, menerima lanjutan visa Pas Lawatan Sosial (PLS), bermula Isnin.
Berita

Malaysia Pertimbang Tambah Bantuan Rawat Rakyat Palestin - PM Anwar

gempak
25/08/2024
11:55 MYT
Malaysia akan mempertimbangkan untuk menambah bantuan membantu merawat rakyat Palestin yang cedera, sekiranya terdapat keperluan, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Hiburan

Amir Jahari Anggap Media Sosial Punca Banyak Kes Masalah Kesihatan Mental Libatkan Orang Muda - “Jika Rasa Pelik Dengan Diri Sendiri, Tolong Cari Bantuan”

gempak
22/08/2024
01:55 MYT
Penyanyi Amir Jahari menyifatkan media sosial adalah platform yang menjadi punca sesetengah individu mengalami masalah kesihatan mental sehingga berdepan tekanan perasaan.