Lamborghini membina hanya sembilan Veneno Roadster dan satu daripadanya akan ditawarkan untuk jualan pada acara lelongan RM Sotheby’s di Paris, Perancis, 5 Februari lalu.

Veneno Roadster berwarna hitam ini adalah unit kedua dibina. Ia dibeli oleh kerabat diraja Arab Saudi daripada pemilik asal dan jentera ini cuma dipandu sejauh 450 kilometer sejak ia meninggalkan kilang Lamborghini.

Bahagian luaran kereta sport mewah ini diwarnakan hitam dengan solekan komponen gentian karbon kusam dan kemasan tona hijau terang.

Antara komponen yang disaluti cat hijau terang itu ialah angkup brek, splitter hadapan, skirt sisi dan peresap belakang. Jentera ini juga dipasang satu spoiler belakang yang cukup besar dan ini mungkin Veneno Roadster paling bergaya atas Bumi.

Ruang kabin didominasi dengan tona hijau terang membabitkan material kulit pada tempat duduk, konsol tengah dan papan pemuka. Ada juga kemasan gentian karbon dikenakan dalam kabin kereta ini.

Veneno ini dipacu enjin aspirasi biasa 6.5 liter V12 yang dipinjam daripada model Aventador dan kemudiannya dinaik taraf hingga 750hp. Ramalan pralelongan awal menganggarkan kereta ini sebenarnya boleh dijual antara AS$5.01 juta (RM20.3 juta) hingga AS$6.12 juta (RM24.79 juta).