BMW Malaysia memperkenalkan BMW 530e M Sport dan BMW 530i M Sport yang baharu, ahli terkini dalam portfolio sedan eksekutif premium yang dipasang di dalam negara.

BMW 5 Series baharu itu hadir varian hibrid ‘plug-in’ dan petrol yang dilengkapi pakej M Aerodynamics. Kedua-dua varian kini membawakan gril ‘kidney’ yang lebih besar, dan lampu hadapan langsing dengan sentuhan baharu pada rekaan lampu waktu siang.

BMW 530e M Sport baharu didatangkan dengan lampu hadapan Adaptive LED, di samping lampu hadapan LED yang standard, manakala BMW 530i M Sport dilengkapi dengan BMW Laserlight.


Bampar hadapan dan belakang kedua-dua varian ini juga direka semula dengan salur masuk udara yang lebih besar, berserta dengan elemen lampu belakang LED dalam bentuk L yang menjadi keunikan BMW. Buat julung kali, sumber cahaya diintegrasikan secara langsung ke dalam lapisan lampu belakang yang paling luar, lantas memaksimumkan lagi efek 3D.

Ia juga menggunakan roda aloi ringan M 19 inci Y-Spoke 845 M Bi-Colour Jet Black dengan tayar bercampur dan tayar ‘runflat’. Varian-varian baharu ini turut menampilkan Suspensi Adaptif (Adaptive Suspension) serta brek M Sport dengan angkup brek M Sport berwarna biru dan designasi M. Bahagian belakang kedua-dua varian ini, kemasan paip ekzos dwisisi dapat dilihat dengan gubahan berbentuk trapezium serta sisipan peresap yang unik.


Ruang dalaman, BMW 530e M Sport dan BMW 530i M Sport baharu menampilkan stereng kulit M, berserta dengan kerusi sport. Ia dihiasi dengan kemasan trim interior dalam Aluminium Rhombicle, termasuk upholsteri Dakota Leather dan material bumbung antrasit BMW Individual.

Kedua-dua jentera ini turut dilengkapi BMW Live Cockpit Professional, ia memanfaatkan Sistem Operasi BMW 7 (BMW Operating System 7) yang terkini. Ia merangkumi kluster instrumen 12.3 inci yang boleh dikonfigurasi, serta Paparan Kawalan (Control Display) dengan skrin sentuh sama besarnya.

Papan pemuka menampilkan sulaman berkontras dalam warna halus yang bersambung dengan trim pintu, termasuk set butang kawalan di konsol sentral dalam warna hitam berglos tinggi.


Eksklusif bagi BMW 530i M Sport ialah BMW Gesture Control, Papar Pandu (Head-Up Display), Kunci Paparan BMW (BMW Display Key) dan sistem bunyi keliling Harman Kardon. Aspek hiburan ditawarkan bagi BMW 530e M Sport baharu melalui sistem Pembesar Suara HiFi sebagai standard.

Varian-varian baharu ini dilengkapi dengan enjin petrol sebaris 4 silinder BMW TwinPower Turbo yang bersaiz 2 liter. Sistem transmisi Steptronic Sport lapan kelajuan juga ditawarkan sebagai standard bagi kedua-dua varian.

Bagi BMW 530e M Sport yang hadir dengan motor elektrik BMW eDrive generasi terkini, ia menawarkan output maksimum gabungan berjumlah 292hp dan tork berjumlah 420 Nm. Output sebanyak 109hp dijana oleh motor elektrik. Ia mampu memecut 0-100km/j masa 5.9 saat dengan kelajuan tertinggi mencecah 235 km/j.


Motor elektriknya mempunyai jarak capaian setinggi 67 kilometer untuk pemanduan elektrik sepenuhnya. Motor elektrik itu boleh dicas hingga penuh melalui BMW i Wallbox dalam tempoh kira-kira 3 jam 35 minit, atau bawah 6 jam dengan soket konvensional menggunakan kabel pengecasan standard.

Sementara itu, output sistem keseluruhan bagi BMW 530i M Sport ialah 252hp dengan tork setinggi 350 Nm. Ia boleh memecut 0-100km/j dalam masa 6.4 saat dengan kelajuan tertinggi mencecah 250 km/j.

Kedua-dua varian itu dilengkapi ciri keselamatan membabitkan:



Ciri keselamatan lain turut ditawarkan untuk BMW 530e M Sport adalah bunyi khas yang dikeluarkan melalui sistem pembesar suara untuk menggera pejalan kaki dan penunggang basikal. Ia diaktifkan apabila kenderaan ini dipacu dengan keupayaan elektrik sepenuhnya pada kelajuan berparas sehingga 30 km/j.

Kedua-dua varian akan ditawarkan dalam warna Alpine White atau Carbon Black, dipadankan dengan upholsteri Black Leather Dakota atau Cognac Leather Dakota; atau dalam warna Phytonic Blue, Sophisto Grey atau Bluestone dipadankan dengan upholsteri Black Leather Dakota.

Harga jualan bagi kedua-dua varian BMW 5 Series baharu ini (atas jalan, tanpa insurans) ialah:

BMW 530e M Sport Baharu

BMW 530i M Sport Baharu