,
Modifikasi

Buggy Ini Sebenarnya Berasal Kereta Sport, Chevrolet Corvette C5

Erywan
05/05/2020
06:55 MYT
Sekali imbas, ‘buggy’ ini kelihatan seperti prop yang digunakan dalam penggambaran filem Mad Max. Namun percayakah anda yang ia asalnya adalah sebuah Chevrolet Corvette C5?
Menurut laman web Bring a Trailer, di mana ia tersenarai untuk dijual secara bidaan, buggy ini melalui proses penukaran (conversion) pada tahun lalu. Casis dan enjin asal dikekalkan, bermakna ia mempunyai ‘nadi’ 5.7-liter V8 yang menghasilkan 350hp dan 475Nm.
Bagaimanapun, badan gentian kaca Corvette C5 terbabit sudah dibuang sepenuhnya, manakala bingkai rel pada bahagian hadapan dan belakang dipotong supaya lebih pendek. Rangka keselamatan kemudiannya dibina di sekeliling casis menggunakan tiub DOM.
Jika anda perasan, buggy ini dilengkapi dengan beberapa komponen yang diambil daripada kenderaan lain. Sebagai contoh, bampar hadapan asalnya daripada Jeep Wrangler Rubicon, manakala ekzos pula diambil daripada Camaro Z/28.
Rim 17 inci adalah unit asal yang terdapat pada Corvette C5 namun ia kini dibalut tayar off-road Firestorm Destination MT2. Sistem suspensi asal dikekalkan dan ditambah baik bagi menambah ketinggian.
Untuk pemanduan off-road, jentera ini dilengkapi dengan cangkuk tunda, lampu hadapan Hella, bar lampu, lampu belakang LED dan pemadam api.
Sementara itu, tidak banyak perubahan yang dilakukan pada ruang kabin kecuali tempat duduk dan pembesar suara yang dikeluarkan. Apa yang penting, sistem penyaman udara masih berfungsi. Bidaan untuk Corvette buggy buat masa ini adalah sebanyak $15,000 (RM64,470).
Topic Berkaitan
Must-Watch Video