Selama pandemik Covid-19 kebanyakan pengeluar automotif berdepan dengan masalah jualan dan kewangan. Bagaimanapun masalah wabak yang dihadapi seluruh dunia itu tidak menggugat Tesla kerana pengeluar kenderaan elektrik terbesar dunia itu, malah meningkat positif sepanjang pandemik.

Kerana itulah pengasasnya, Elon Musk menjadi orang kedua terkaya di dunia sekali gus memotong Bill Gates. Nilai kekayaan usahawan berusia 49 tahun itu meningkat dari USD 7.2 bilion ke USD 127.9 bilion didorong oleh kenaikan saham Tesla. Justeru itu, Musk sudah menambah nilai bersih kekayaannya sebanyak USD 100.3 bilion.


Ini terjadi berkat nilai stock exchange Tesla meningkat menjadi USD 548.53 per kupon. Bererti nilai pasar Tesla melonjak 523 peratus sejak awal tahun. Laporan Bloomberg menyatakan bahawa tiga per empat dari kekayaan Elon Musk datang dari pelaburannya dalam Tesla yang sejumlah USD 500 bilion.

Angka itu melebihi Ford, General Motors (GM) dan Daimler yang membuat prestasi Tesla sangat impresif. Walaupun Musk memiliki SpaceX, ia tidak mendapatkan wang sebanyak yang diperoleh di Tesla. Ini hasil berkat dari penjualan Tesla yang terus melonjak selama pandemik Covid-19.


Pengeluar automotif terbabit menghasilkan 145,036 unit kereta serta menjual 139,300 pada suku terakhir 2020. Buat sebuah pengeluar kenderaan yang usianya cukup muda, ini adalah pencapaian luar biasa. Apalagi dengan terus meningkatnya minat konsumer terhadap kereta elektrik boleh dipastikan petumbuhan Tesla dengan pesat.

Adakah pada masa akan datang Tesla akan memotong jenama GM, Ford dan Daimler.