Honda mengumumkan kejayaan menghasilkan sebanyak 400 juta unit motosikal di seluruh dunia sepanjang tempoh 70 tahun beroperasi.

Honda ditubuhkan pada 1948 dan mencipta motosikal pertama mereka setahun kemudian iaitu Dream D-Type.

Syarikat automotif itu memulakan pengeluaran secara besar-besaran motosikal di Belgium pada 1963, ini adalah kilang pertama di luar Jepun.

Sejak 1949 hingga kini, Honda berjaya menambah portfolio motosikal membabitkan segmen 50cc hingga ke 1,800cc. Model paling laris dalam jualan motosikal Honda ialah segmen Super Cub atau kapcai. Produk sebegini disambut baik oleh pasaran dunia termasuk Asean.

Antara model popular Honda di Malaysia ialah C50, C60, C70, C90 dan EX-5. Era itu disambung kemudian dengan kunjungan Wave 100 dan Wave 125. Di Thailand, model Wave 125i juga agak popular.

Tidak terhenti di situ, Honda juga ada segmen skuter yang membawa saingan semakin sengit dalam industri serta jentera lumba, Fireblade baharu yang bakal mencabar jenama lain di litar lumba.

Angka pertama 100 juta motosikal dicipta Honda pada tahun 1997 dan ia terus menguatkan jualan produk sebelum merekodkan jualan terkumpul 300 buah motosikal pada 2014.

Ketua Pegawai Eksekutif Honda Motor Co., Ltd, Takahiro Hachigo berkata, selama 70 tahun, Honda membawa motosikal kepada pelanggan dunia serta memudahkan kehidupan dan memberi keseronokan.

"Kami mencapai rekod jualan 400 juta unit motosikal. Saya berterima kasih kepada pelanggan dan semua yang terbabit dalam urusan pembangunan, pengeluaran, jualan dan juga bahagian servis," katanya.