Honda Malaysia Sdn Bhd (HMSB) melancarkan Pusat 3S baharunya di Ipoh, Perak yang menerima pengiktirafan Indeks Bangunan Hijau (GBI), sekali gus menjadikan bilik pameran kereta pertama di Malaysia menerima anugerah pensijilan itu.

Pusat 3S yang dikendalikan oleh Ban Hoe Seng (Auto) Sdn Bhd itu dibina dengan pelaburan RM15 juta. Ia yang direka khas dengan ciri mesra alam sekitar dengan menggunakan sumber asli secara cekap, mengurangkan pembaziran, jimat tenaga dan air.

Pada masa sama, Ban Hoe Seng (Auto) menjadi pengedar pertama di Malaysia untuk memperluaskan usaha teknologi hijau ke bilik pameran mereka.



Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif HMSB, Toichi Ishiyama berkata, pihaknya bangga dengan usaha dilakukan oleh Ban Hoe Seng (Auto) sebagai satu daripada rakan peniaga Honda tertua di Malaysia.

“Anugerah itu menetapkan penanda aras baru buat Pusat 3S Honda. Ia juga menjadi yang pertama menerima pengiktirafan berkenaan bagi memaksimumkan kecekapan penggunaan sumber dan memfokuskan kepada kemampanan bangunan.

“Di Honda, kami komited untuk mengurangkan pencemaran kepada alam sekitar. Jadi untuk mencapai matlamat itu, kami mengambil inisiatif untuk menggunakan teknologi inovatif hijau dalam operasi dan produk harian kami,” katanya.