KTM menamakan supernaked 1290 Super Duke R sebagai ‘The Beast’ yang tentunya sinonim dengan kuasa, tork dan buas. Namun bagi Louis, satu daripada peruncit pakaian dan aksesori motosikal terbesar di Eropah yang berpangkalan di Hamburg, Jerman miliki idea yang berbeza.



Beliau menghasilkan jentera KTM kustom itu bagi memeriahkan lagi perlumbaan drag dan menjadikan produk itu lebih bergaya. Jentera dua roda itu dinamakan sebagai Caty M. Glam yang bermotifkan mesin perlumbaan pecut.

Apa yang diubah suai, tentunya keseluruhan badan jentera itu ditanggalkan, manakala enjin dicat menggunakan semburan warna hitam bersama skru kemasan perak.



Secara luarannya, subkerangka belakang digantikan dengan unit kustom untuk membuatkan ia lebih pendek. Selain komponen kerangka dilapisi warna krom bagi menyerlahkan identiti motosikal berkenaan. Pelana, tangki minyak dan flyskrin menggunakan material aluminium, ia secara tidak langsung mampu mengurangkan berat jentera.

Bahagian janakuasa 1300cc 75° V-Twin menghasilkan kuasa 180hp dan dinaik taraf menggunakan komponen dari STPart dengan manifold baharu, manakala sistem ekzos menampilkan muffler baharu dari Shark. Semua penambahbaikan itu membantu KTM 1290 Super Duke R mampu memecut 0-100km/j dalam masa 2-saat.

Pendawaian motosikal juga dibuat baharu untuk menyembunyikan komponen kilang utama di belakang kowl dan bawah pelana. Selain itu, jentera drag berkenaan dipasang dengan Dynojet Power Commander dan sistem unit Autotune untuk meningkatkan prestasi.

Ciri lain termasuklah bar hendal klip-on Gilles dan lampu LED Koso. Seperti mana kita ketahui motor KTM dilengkapi dengan suspensi WP, tetapi jentera ini menggunakan fork Wilbers 46R dan shock Wilbers 642 di belakang. Ini adalah penting bagi mengekalkan tayar depan atas jalan.

Jentera itu digunakan oleh pelagak ngeri wanita Mai-Lin Senf pada Festival Glemseck 101 di Stuttgart, Jerman dan bersaing dalam perlumbaan drag International Sprint serta menang pada pusingan pertama.

Sumber Teks Dan Gambar: riders.drivemag.com