Sejak dilancarkan ke pasaran tiga tahun lalu, Lexus LC melahirkan pelbagai variasi model edisi istimewa. Namun, versi yang terbaru ini boleh dikatakan paling menarik setakat ini kerana ia mempunyai spoiler belakang kekal.


Dikenali sebagai LC Aviation, model ini dilengkapi dengan spoiler berbentuk melengkung yang diinspirasikan dari bidang aeronautik. Komponen ini diperbuat daripada gentian karbon dan ia mempunyai sepasang ‘winglet’ yang berfungsi untuk melancarkan pergolakan udara. Hasilnya adalah tindak balas stereng yang lebih cepat dan kestabilan pada kelajuan tinggi.


Spoiler itu dibangunkan oleh kakitangan Lexus yang sebelum ini terbabit dalam projek pembangunan LFA, serta Yoshihide Muroya, juruterbang akrobatik dan pemenang Red Bull Air Race 2017.


Sebagai sebahagian daripada pakejnya, LC Aviation turut didatangkan dengan rim 21 inci berwarna hitam, manakala jeriji ‘spindle’, lubang ambilan udara dan lampu hadapan, selain belakang digelapkan bagi menghasilkan imej yang lebih ‘rugged’. Warna yang ditawarkan selain hitam adalah putih dan perak.


Ruang dalaman pula menampilkan upholsteri Aviation Black, trim Alcantara pada stereng, tuil gear dan panel pintu, serta kemasan berwarna perang (saddle). Selain itu, ia sama sahaja seperti versi biasa.


Menurut Lexus, LC Aviation tidak menerima sebarang penambahbaikan untuk aspek mekanikal. Ini bermakna varian LC500 kekal dengan enjin NA 5.0-liter V8 yang menghasilkan 471hp, manakala LC500h pula mempunyai 354hp yang dibekalkan oleh enjin 3.5-liter V6 dan sepasang motor elektrik.


Lexus akan menghasilkan 70 unit LC Aviation untuk pasaran Jepun. Ia akan dijual bermula Januari tahun hadapan. Harga masih belum diumumkan, namun ia sudah pasti lebih mahal berbanding versi standard.