Artura, itu adalah nama untuk model supercar hibrid yang akan ditawarkan McLaren tidak lama lagi. Selain mengesahkan namanya, syarikat itu juga menyatakan ini adalah pengeluaran siri pertama model hibrid McLaren.

Sebelum ini, McLaren ada dua kenderaan yang berasaskan teknologi hibrid iaitu McLaren P1 dan Speedtail. Namun, kedua-dua model itu bukan siri pengeluaran massa atau besar-besaran. Pendek kata, edisi terhad.


Artura pula akan memasuki bilik pameran umum seperti model-model 720S dan 570S. Cumanya, ini adalah kereta yang menggunakan rangkaian kuasa Hibrid Prestasi Tinggi (HPH). McLaren mengesahkan syarikatnya sudah mencipta satu enjin baharu V6 dengan pengecas turbo berkembar untuk jentera baharu itu yang menjanjikan prestasi seperti enjin V8.

Talaan enjin V6 itu akan menawarkan respons yang lebih baik semasa enjin menjana kuasa kelajuan rendah. Saiz enjin itu masih belum disahkan, tetapi McLaren melabelnya sebagai V6 'kompak' dan direka untuk dipadankan bersama satu sistem hibrid ringan.


Tetapan rangkaian kuasa elektrik berkuasa itu membolehkan Artura dipandu menggunakan kuasa bateri tanpa petrol untuk suatu jarak yang belum diperincikan lagi. Ini sememangnya tertumpu di kawasan bandar yang ada masalah kesesakan.

Biasanya sistem hibrid ini menambah berat kereta tetapi agak luar biasa apabila McLaren menyatakan Artura pula kisahnya dan mencipta pembaharuan dalam kelas menerusi penggunaan platform baharu. Artura akan dibangunkan menggunakan Arkitektur Karbon Ringan McLaren (MCLA) yang menggantikan susunan reka bentuk MonoCage sedia ada.


Sebahagian besar kereta itu dibina menggunakan material gentian karbon diperkukuh dengan McLaren menyatakan, sistem HPH menjimatkan berat melalui casis, badan dan rangkaian kuasa. Perincian lanjut mengenai Artura akan diumumkan dalam beberapa bulan akan datang dan kereta ini dijangka diperkenalkan pada tahun depan.