,
Film

Chaca Frederica Fokus Dalami Agama Pasca Hijrah

Gempak ID
15/05/2019
04:58 MYT
Pasca hijrah dan menutup aurat, artis Chaca Frederica makin serius mendalami ilmu agama Islam. Menurutnya, ia bersyukur masih diberi kesempatan untuk memperbaiki hidupnya ke arah yang lebih baik.
"Aku punya kejelekan, keburukan, punya aib yang Alhamdulillah Allah tutupin. Karena Allah tutupin aku harus punya waktu buat memperbaiki," kata Chaca Frederica saat ditemui Gempak.id, di kawasan Jakarta Selatan.
Dengan terus mengubah hidupnya ke arah yang lebih baik, Chaca Frederica berusaha untuk terus mensyukuri nikmat yang telah Allah berikan.
"Itulah cara aku sebagai manusia untuk ya Allah terima kasih aku punya aib ditutup tapi bisa dan mampu enggak sih untuk memperbaiki aib itu sehingga Allah ridho mau memaafkan aku," tambah artis keturunan Belanda-Tionghoa-Jawa ini.
Kini, di waktu dan kesibukan yang dimilikinya, sebisa mungkin Chaca Frederica tak ingin menggurui orang lain untuk mengikuti jejaknya berhijrah.
"Jadi ya aku rasa memang perlu buat memperbaiki diri aku sendiri dan perlu waktu belajar untuk mengembangkan diri aku sendiri, jadi tidak menunjuk orang lain tapi menunjuk diri aku sendiri," terangnya.
"Masih banyak yang harus dibenerin dari diri aku, makanya di Ramadhan kali ini kalau temen-temen lihat memang aku aja jarang bersosialisasi ketemu teman-teman undangan juga banyak banget," tandasnya.
Foto: Syba
Oleh: Syba
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Akui Sukar Istiqamah, Nora Danish Syukur Rakan-Rakan Banyak Bantu Proses Hijrah - “Kena Tanam Sifat Ingin Berubah Walaupun Belum Sampai Masanya”

gempak
04/09/2024
06:55 MYT
Aktres jelita, Nora Danish mengakui proses istiqamah menjadi ujian sebenar pada setiap individu kerana ia berbeza-beza.
Hiburan

Nora Danish Kongsi Zikir Dekatkan Diri Dengan Allah, Harap Dapat Tunaikan Haji Pada Tahun Hadapan

gempak
20/08/2024
06:55 MYT
Tampil dengan penampilan berhijab, pelakon jelita, Nora Danish berkongsi perjalanannya dalam usaha berhijrah ke arah lebih baik.
Hiburan

Ili Hitz FM Berhijab Sejak Ramadan, Pemergian Ibu Jadi Asbab - "Saya Mula Muhasabah Diri, Fikir Tentang Kematian"

gempak
05/07/2024
02:55 MYT
Tampil mengenakan hijab, penyampai radio Hitz.fm, Ili Ruzanna berkongsi serba sedikit tentang penghijrahannya baru-baru ini.
Drama

Fokus Tentang Penghijrahan, Kiblat Ke Syurga Raih Komen Positif Penonton - “Sangat Best Cerita Ni!”

gempak
14/06/2024
06:55 MYT
Drama berjudul Kiblat Ke Syurga baru sahaja membuka tirainya pada 5 Jun lalu. Menceritakan tentang perjalanan seorang wanita yang dikenali sebagai Nina yang berusaha untuk berhijrah ke arah lebih baik, drama penuh keinsafahan ini berjaya memperoleh reaksi positif daripada penonton.
Hiburan

Pasca Undur Diri Daripada Dolla, Syasya Kini Sudah Bertudung?

gempak
11/04/2024
00:55 MYT
Heboh tentang keputusannya mengundurkan diri daripada kumpulan Dolla baru-baru ini, Syasya tular di media sosial kerana imej terbaharunya yang didakwa telah mengenakan hijab. Menerusi klip video pendek yang tersebar di aplikasi Tiktok, dapat dilihat seorang individu yang didakwa sebagai Syasya lengkap berpakaian menutup aurat dirakam dalam sebuah