,
Nusantara

FOTO: Beberapa Negara yang Pilih Lockdown Demi Memerangi Virus Corona jadi Kota Mati

Gempak ID
19/03/2020
05:31 MYT
Wabah virus Corona yang menyerang dunia membuat beberapa negara memilih Lockdown. Hal itu dilakukan demi memerangi virus yang telah mengorbankan ribuan nyawa di seluruh dunia.
Dan karena Lockdown, negara negara yang memilih langkah tersebut kini kosong bak Kota Mati.
Berikut antara negara yang memilih lockdown.
Malaysia
Malaysia kini dalam situasi Perintah Kawalan Pergerakan sejak 18 Maret hingga 31 Maret 2020 mendatang. Keputusan itu diumumkan oleh Perdana Menteri Malaysia, Muhyiddin Yassin setelah negara itu mengalami peningkatan jumlah yang terinfeksi virus corona naik mendadak.
Sepanjang tempoh yang ditetapkan semua warga Malaysia dilarang meninggalkan negara, dan yang kembali ke tanah air harus melalui pemeriksaan kesehatan 14 hari karantina.
Tagar #stayathome pun kini menggema di Malaysia dengan seluruh rakyat diminta untuk tetap berada di rumah sepanjang prosesi ini.
Prancis
Presiden Prancis, Emmanuel Macron memutuskan untuk lockdown negaranya selama 15 hari. Sepanjang tempoh lockdown, semua warga dinasehatkan duduk di rumah dan hanya keluar untuk keperluan berbelanja. Warga yang melanggar larangan ini akan dihukum.
Italia
Italia adalah salah satu negara yang berdepan pandemi Corona dengan cukup teruk. Lantaran itu pemerintah Italia melakukan lockdown di belasan wilayah Italia.
Filipina
Filipina juga menjadi salah satu negara yang kini sedang dilockdown. Sang presiden, Rodrigo Duterte sebelum ini mengumumkan ibu kota Filipina, Manila dan Pulau Luzon dilockdown demi keselamatan dan memerangi virus corona terus merebak.
Semua perjalanan domestik menuju Manila dihentikan. Selain melarang massa berkumpul dan berinteraksi di luar rumah, aktiviti seperti sekolah diarah tutup selama satu bulan.
Denmark
Setelah Italia, Denmark menjadi negara kedua di benua Eropa yang dilockdown karena virus Corona.
Denmark ditutup selama 2 minggu dan sang Perdana Menteri, Mette Frederiksen memerintahkan semua sekolah juga universitas ditutup dan kegiatan seharian masyarakatnya dalam kawalan.
Irlandia
Pemerintah Irlandia juga memgumumkan negaranya dilockdown sejak 12 Maret 2020 lalu. Seperti negara negara lain, Irlandia juga menutup sekolah dan lainnya serta menyeru publik untuk tidak melakukan aktivitas luar secara berlebihan.
Lebanon
Sejak Kamis (12/3/2020), pemerintah Lebanon melarang penerbangan dari dan ke 11 negara yang tengah dilanda wabah virus Corona. Negara negara tersebut termasuklah Korea Selatan, China, Iran, Mesir dan Italia.
Arab Saudi
Arab Saudi memerangi virus Corona dengan melarang 51 negara yang terdampak wabah tersebut untuk mengunjungi wilayahnya.
Hakikatnya, Arab Saudi tidak mengunci (lockdown) seluruh wilayahnya, namun Masjidil Haram misalnya ditutup untuk tujuan umrah. Salat Jumat juga hanya dibenarkan di Masjidil Haram dan Masjid Nabawi.
Kredit Foto: NBC News, Reuters, Indozone, Belfast Telegraph
Oleh: Maliah Surip
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

“Educated Tak Semestinya Pakar Dalam Sesuatu Bidang” - Perunding Hartanah Tak Setuju Diana Danielle Gelarkan Rumah Malaysia Mahal

gempak
20/09/2024
07:55 MYT
Seorang perunding hartanah tampil memberi kenyataan balas mengenai pandangan pelakon, Diana Danielle berkenaan dengan harga rumah di Malaysia yang dikatakan agak mahal meskipun bersaiz seperti ‘kotak kasut’.
Hiburan

Yayan Ruhian Tak Kejar Bayaran Tinggi, Akui Selesa Bekerja Di Malaysia Sebab Beto Kusyairy - "Persahabatan Lebih Besar Daripada Nilai Wang"

gempak
18/09/2024
09:55 MYT
Pelakon dan jaguh persilatan kelahiran Indonesia, Yayan Ruhian menjelaskan bahawa dirinya sanggup bekerja di Malaysia sekiranya disuruh bergandingan bersama Beto Kusyairy.
Viral

YouTuber Popular Dunia IShowSpeed Cuba Makan Super Ring & Burger Ramly, Sampai Sanggup Bayar Lebih! - "Oh Tuhanku, Makanan Ini Sangat Enak"

gempak
17/09/2024
21:55 MYT
Personaliti sensasi dan penstrim dalam talian dari Amerika Syarikat, IShowSpeed tidak terlepas untuk melakukan itu semua.
Viral

“Abang, Selamat Pulang Ke Kampung Halaman” - Netizen Teruja Lihat Lee Minho Kembali Ke Malaysia

gempak
13/09/2024
15:55 MYT
Kehadiran pelakon Korea terkenal, Lee Minho yang tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, Sepang pada jam 5 petang tadi ternyata disambut meriah oleh peminatnya.
Hiburan

Sandra Lim Mahu Harumkan Malaysia Di Pentas Miss Universe - "Perjalanan Ini Bukan Mudah"

gempak
12/09/2024
12:55 MYT
Selepas kemenangan yang diraih menerusi acara Miss Universe Malaysia baru-baru ini, pelakon dan model, Sandra Lim berhasrat mahu berusaha keras bagi mengharumkan nama negara ke persada dunia.