,
Nusantara

Jerinx SID Divonis Satu Tahun Dua Bulan Penjara Terkait Kasus Ujaran Kebencian

Gempak ID
19/11/2020
11:24 MYT
Kasus ujaran kebencian atas terdakwa Jerinx SID akhirnya diputus hakim Pengadilan Negeri Denpasar, Bali pada Kamis (19/11).
Majelis Hakim memutuskan bahwa Jerinx SID bersalah lantaran melakukan ujaran kebencian bernada IDI Kacung WHO.
"Menjatuhkan pidana terhadap terdakwa I Gede dengan pidana penjara selama satu tahun dua bulan," ujar Ketua Majelis Hakim dalam sidang virtual melalui akun YouTube PN Denpasar, Kamis (19/11).
Selain itu, Majelis Hakim juga menyertakan denda senilai Rp10 juta terhadap Jerinx. Jika tidak mampu bayar, maka digantikan dengan hukuman penjara.
"Pidana denda Rp10 juta dengan ketentuan, apabila denda itu tidak dibayar maka diganti pidana kurungan satu bulan penjara," tutur Hakim.
Vonis tersebut lebih ringan dari tuntutan JPU dalam sidang sebelumnya. Melalui sidang tuntutan, JPU menuntut Jerinx dengan hukuman tiga tahun penjara dan denda Rp10 juta.
Kredit Foto: Ayosurabaya
Oleh: Syba
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

TikToker Ali Abulaban Rasa Tidak Adil Dipenjara Seumur Hidup Kerana Tembak Isteri

gempak
07/09/2024
15:55 MYT
Bekas TikToker Ali Abulaban dipenjara seumur hidup selepas didapati bersalah menembak mati isteri dan rakan lelakinya hanya kerana menyangka mereka menjalinkan hubungan sulit.
Viral

Tular Video Da’i Syed Betulkan Tudung Isteri Sambil Tersenyum, Undang Pelbagai Reaksi Netizen - “Buatlah Pilihan Terbaik Selepas Ini, Nak Stay Atau…”

gempak
02/09/2024
00:55 MYT
Kisah pendakwah selebriti, Da’i Syed yang dikenakan hukuman penjara 10 tahun dan tiga sebatan akibat merogol ternyata mengundang pelbagai reaksi netizen.
Berita

Tunggang Basikal Dalam Keadaan Mabuk Di Jepun Akan Dipenjara, Denda

gempak
30/08/2024
23:15 MYT
Jepun memutuskan pada Jumaat untuk melaksanakan pindaan Akta Lalu Lintas Jalan pada 1 November, yang memperkenalkan hukuman penjara dan denda bagi mereka yang menunggang basikal di bawah pengaruh alkohol
Hiburan

Isteri Da'i Syed Reda Suami Terima Hukuman Penjara 10 Tahun - "Saya Dengan Rendah Diri Memohon Doa..."

gempak
30/08/2024
19:57 MYT
Isteri kepada pendakwah selebriti, Da’i Syed iaitu Hana Ismail reda dengan ujian yang diberikan selepas mahkamah menjatuhkan hukuman penjara selama 10 tahun dan dikenakan tiga sebatan terhadap suaminya itu atas kesalahan merogol.
Hiburan

Kes Rogol: "Tindakan Da'i Syed Tidak Dapat Diterima Akal" - Hakim

gempak
30/08/2024
11:25 MYT
Mahkamah Sesyen Putrajaya pada Jumaat memutuskan bahawa, tindakan Da'i Syed sebagai seorang pendakwah, merogol seorang wanita berusia 23 tahun, merupakan suatu yang tidak dapat diterima akal secara munasabah.