,
Nusantara

Rayi RAN Berduka, Ibunda Tutup Usia Lantaran Penyakit Liver Sirosis

Gempak ID
10/10/2020
01:16 MYT
Rayi RAN tengah berduka cita. Kamis malam (8/10), Ibunda tercinta, Rahayu Joesmintarti meninggal dunia setelah berjuang melawan penyakit liver sirosis.
Usai pemakaman, Rayi mengungkapkan bahwa ibunda sejak lama mengalami sakit.
"Jadi ibu meninggal 8 Oktober 2020 pukul 22.45 WIB di RSCM. Penyebab kematiannya adalah karena Liver Sirosis," kata Rayi usai pemakaman Ibundanya di TPU Karet Bivak, Jakarta Pusat, Jumat (9/10).
"Beliau orangnya gigih sekali, fighting spiritnya luar biasa. Namanya manusia pasti hidup umur ada ujungnya. jadi ya ini adalah ujung dari perjalanan beliau selama ini," imbuh Rayi.
Ibunda wafat setelah terlebih dahulu dirawat di RSCM. Ia mengatakan bahwa ibunda beberapa hari tak sadarkan diri, hingga meninggal dunia.
"Jadi selama di rumah sakit nggak sadar," jelasnya.
Sosok ibunda di mata Rayi dikatakan sangat dekat dengannya. Kendati merasa kehilangan, ia pun lega lantaran ibunda pergi dalam keadaan tenang.
"Mungkin tidak ada yang spesifik. saya dengan beliau cukup dekat. beliau sering reguler nginep di rumah saya atau sebaliknya. Merasa kehilangan pasti iya. Tapi jujur saya lega karena beliau sudah sakit cukup lama. Alhamdulillah beliau sekarang sudah tidak sakit lagi, sudah tenang di alam sana," tandasnya.
Kredit Foto: Suara.com
Oleh: Syba
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Pelakon Julian Ortega Meninggal Dunia Akibat Serangan Jantung

gempak
03/09/2024
02:25 MYT
Pelakon terkenal kelahiran Sepanyol, Julian Ortega meninggal dunia selepas mengalami serangan jantung ketika bercuti di Pantai Zahora di Barbate, Sepanyol pada 25 Ogos lalu.
Berita

Kakak Sudirman, Ibu Atai Meninggal Dunia

gempak
30/08/2024
07:55 MYT
Kakak penghibur legenda, Datuk Sudirman, iaitu Datin Rudiah @Rodziah Arshad, 81, meninggal dunia jam 12.08 tengah hari ini.
Berita

Korban Tanah Runtuh Di Phuket Kini 13 Orang, Termasuk Pasangan Warga Rusia

gempak
26/08/2024
01:25 MYT
13 orang termasuk pasangan Rusia maut dalam tanah runtuh beserta banjir lumpur di pulau peranginan Thailand, Phuket, kata pihak berkuasa pada Ahad, selepas menghentikan pencarian orang hilang.
Viral

Manusia Tertua Di Dunia, Maria Branyas Meninggal Dunia

gempak
21/08/2024
09:55 MYT
Maria Branyas, orang paling tua di dunia yang berusia 117 tahun, meninggal dunia pada Isnin, lapor Agensi Anadolu pada Selasa.
Berita

Kanak-Kanak Perempuan Ditemui Mati Selepas Hilang Sejak Jumaat

gempak
18/08/2024
07:25 MYT
Seorang kanak-kanak perempuan yang dilaporkan hilang ditemui mati di kawasan berpaya di perkampungan Orang Asli Kampung Bersah, Pos Kuala Mu, Perak pada Sabtu lalu.