Lagi laporan mengenai penonton di acara konsert atau festival yang kurang mengenakkan.

Kali ini 30 orang penonton yang hadir untuk bergembira di konsert NCT 127 yang berlangsung di ICE BSD Serpong, Tangerang Selatan, Jakarta, Indonesia, pengsan sehingga terpaksa diberhentikan pada pertengahan acara, lapor CNNIndonesia.



Penonton yang ramai mula bersesak dan menolak antara satu sama lain demi apabila NCT 127 memberikan gimik melempar bola kepada peminat saat mendendangkan lagu Paradise.

Hal itu menyebabkan peminat tegar yang juga dikenali sebagai NCTzen yang hadir tidak dapat menahan diri untuk berebut mendapatkan bola lalu mula terjadi insiden tolak menolak sehingga 30 orang didapati pengsan.



Tidak mahu mengambil risiko lebih banyak penonton akan cedera atau kawalan keselamatan menjadi tidak terkendali, penganjur atas persetujuan pihak polis menghentikan konsert tersebut setelah NCT 127 sempat berehat dan menyampaikan lagu Touch.

Penganjur juga menafikan telah menjual tiket lebih daripada kapasiti lokasi yang boleh memuatkan sehingga 10,000 orang.

A post shared by PT. Dyandra Global Edutaiment (@dyandraglobal)


Pada konsert malam pertama grup dari Korea Selatan itu, seramai 8 ribu orang hadir.

Meski konsert malam pertama terpaksa dihentikan lebih awal kerana jaminan keselamatan, penganjur tetap meneruskan konsert pada malam kedua yang dijadual berlangsung malam ini.

Ironi, konsert yang dijadual berlangsung dua malam iaitu pada Jumaat dan Sabtu ini sempat diancam dengan kejadian kononnya ada bom di lokasi.

Sumber & Foto: CNN Indonesia, Twitter