Perkongsian yang sangat berguna ini dikongsikan oleh pengguna Twitter Hilal Asyraf menggunakan akaun Twitter @HilalAsyraf agar kita tidak berbangga dengan dosa-dosa yang kita lakukan dengan bercerita kepada orang lain dengan niat untuk berbangga.

Kalau kita tak dapat tinggalkan dosa kita, paling kurang kita tak tunjuk, tak ajak, tak beritahu.

Ada keampunan Allah yang dijanjikan untuk orang yang tidak mendedah-dedahkan dosanya.

"Setiap umatku diberikan ampunan melainkan 'al-mujahhirin'(golongan yang mendedah2kan dosanya)

"...Sesungguhnya di antara perbuatan mendedahkan dosa itu adalah, seorang lelaki itu melakukan perbuatan dosa pada satu malam. Kemudian dia bangun pagi dalam keadaan Allah telah menutup keaiban dirinya. Lalu dia menceritakan kepada orang lain..."

"...dengan katanya: ‘Wahai si fulan, semalam aku telah melakukan perbuatan dosa itu dan ini.

Sedangkan dia telah tidur dalam keadaan Allah menutup keaiban dirinya, lalu dia bangun dan mendedahkan apa yang Allah tutupkan dari dirinya."

Hadith Riwayat Bukhari.

Tidak menggalakkan pendedahan dosa bukanlah untuk menjadikan diri seorang Muslim itu hipokrit. Tetapi untuk menutup mudarat yang lebih besar.

Pendedahan dosa boleh membawa kepada rasa lali dan biasa. Akhirnya kita dah tak rasa bersalah. Sebab malu dah hilang.

Orang lain pula boleh terpengaruh. Bila nampak kita buat dosa, dia rasa dia pun boleh buat atau tak mengapa buat.

Lebih buruk, bila kita dedahkan dosa, jumpa pula yang sama kepala, sama minat buat dosa, buat geng, buat grup, jadi saling menguatkan pula untuk berbuat dosa.

Ini juga satu cabaran untuk menundukkan keegoan. Cabaran yang jika kita berjaya sahut (dengan tak dedahkan dosa kita), kita dijanjikan keampunan Allah SWT.

Nampak mudah, tapi ramai gagal.

Ramai nak tunjuk juga. Kadang sebab ego, kadang sebab nak tunjuk dia 'okay'. Kadang sebab memang nak menormalkan dosa tu, untuk menafikan rasa bersalah di dalam diri. Memang, lama-lama rasa bersalah itu hilanglah bila dah biasa, lagi bila dah dapat geng.

Tapi itulah kehancuran.

Muhasabah.

Kredit Gambar: Pixabay

Nota: Gambar utama adalah gambar hiasan semata-mata

Kisah ini dikongsi oleh pengguna Twitter Hilal Asyraf menggunakan akaun Twitter @HilalAsyraf dan mendapat lebih 8,000 Retweet dan hampir 13,000 Likes. Beberapa ejaan, perkataan dan ayat mungkin diubah suai untuk memudahkan pembaca.

Pandangan dan pendapat penulis adalah hasil karya asli penulis dan tidak mewakili serta tidak mencerminkan pandangan dan pendapat dari Gempak. Gempak tidak bertanggungjawab atas sebarang kesilapan atau kesalahan kandungan artikel ini.

Kepada anda yang berminat untuk menyumbang, hantarkan karya anda ke GempakSpot