Perkongsian Che Puteh Osman menggunakan akaun Twitter @drcheputeh tentang bagaimana dia mencuba resepi kari cara Sugu Pavithra dan mendapat hasil yang lebih enak daripada cara memasak kari yang biasa dilakukannya.

Pada pendapat saya, rahsia keenakan kari stail Sugu Pavithra adalah kaedah memasak menggunakan tomato. Dalam video kari ayam pencen mereka, ayam dimasak sehingga agak lembut tanpa guna air. Kemudian kari dimasak tanpa air. Tomato dan ayam adalah makanan tinggi glutamat.

Selain tomato dan ayam, makanan yang ada glutamat adalah produk tenusu, telur, itik, daging merah, ikan, jagung, peas, lobak merah, bawang dan bayam. Leek juga tinggi glutamat.



Saya biasanya memasak kari ikan dengan menumis bahan tumis, masukkan rempah yang dibancuh, setelah pecah minyak saya masukkan air asam, tomato, bendi, ikan dan santan.

Apabila saya cuba stail Sugu Pavithra, saya tumis bahan tumis, tomato, serbuk rempah, diikuti air asam, bendi, ikan dan santan.

Bahan yang digunakan sama, kaedah memasak yang berbeza.

Tetapi rasanya enak dan lebih umph karinya. Rasa manis dan umami dari tomato dan ikan.

Kredit Gambar: @drcheputeh

Kisah ini dikongsi pengguna menggunakan Twitter Che Puteh Osman menggunakan akaun Twitter @drcheputeh dan mendapat hampir 5,000 Retweet dan hampir 10,000 Likes. Beberapa ejaan, perkataan dan ayat mungkin diubah suai untuk memudahkan pembaca.

Pandangan dan pendapat penulis adalah hasil karya asli penulis dan tidak mewakili serta tidak mencerminkan pandangan dan pendapat dari Gempak. Gempak tidak bertanggungjawab atas sebarang kesilapan atau kesalahan kandungan artikel ini.

Kepada anda yang berminat untuk menyumbang, hantarkan karya anda ke GempakSpot