Catriona Elisa Gray dari Filipina diumumkan sebagai juara ajang kecantikan paling bergengsi sedunia, Miss Universe 2018.

Selain cerdas, bijak dan tentulah jelita, Catriona yang berdarah Australia-Filipino ini mendapat tepukan gemuruh usai menjawab soalan final yang dilontarkan oleh komedian Steve Harvey sebagai pembawa acara.


Wanita berusia 24 tahun itu ditanya: “Apakah pengajaran terbesar yang anda lalui dalam kehidupan dan mahu digunakan apabila anda bergelar?"

Anggun dalam gaun merah, Catriona menjawab: “Aku bekerja di sebuah kawasan yang super sesak di Tondo, Manila dan kehidupan di sana sangat miskin serta menyedihkan.

“Aku bagaimanapun selalu membujuk hati untuk melihat kepada kecantikan di sebaliknya, melihat kecantikan pada wajah polos kanak-kanaknya dan bersyukur. Dan aku mahu bawakan semua aspek ini ke dalam dunia Miss Universe di mana aku berharap dapat membantu dan memberi sesuatu yang baik serta bermanfaat kepada mereka.

“Jika saja kalau aku juga bisa mengajar manusia untuk lebih manusiawi dan bersyukur, kita mampu menyingkirkan hal negatif dan generasi baru akan berhidup dengan senyuman. Terima kasih.



Jawaban yang diberikan Catriona terus disambut gemuruh seisi stadiun sekali gus memberi signal dialah pemenang yang layak menggantikan posisi Demi-Leigh Nel-Peters yang merupakan Miss Universe tahun sebelumnya.

Babak final yang berlangsung di Impact, Muang Thong Thani Bangkok, Thailand itu turut menyaksikan Miss Afrika Selatan, Tamaryn Green muncul sebagai first runner up, sementara second runner up dipegang oleh Sthefany Gutiérrez dari Venezuela.


(Dari kanan: Miss Universe 2018, Catriona Gray, first runner up, Miss Afrika Selatan, Tamaryn Green dan second runner up, Sthefany Gutiérrez dari Venezuela.)

Penyelenggaraan Miss Universe ke-67 ini diikuti oleh 94 kontestan, dengan Miss Indonesia, Sonia Fergina Citra lolos pada tahap Top 20.


Sumber: abs-cbn.com
Instagram: Catriona Gray

Oleh: Maliah Surip