“Aku waktu jadi Muslim, puji Tuhan, rajin salat dan baca Alquran. Jadi di Kristen juga aku harus seperti itu. Semua agama baik nggak ada yang jelek,” begitu akui Ovi Sovianti mendedahkan bagaimana dia kini senang menjalani kehidupan dengan agama barunya.

Imbuh Ovi, setelah bulat hati pindah agama selepas melalui perjalanan spiritualnya sendiri, dia nggak mahu asal pindah. Jadi dia menjalani rutinitas dengan masuk ke gereja, berdoa penyembahan dan membaca Bible. Bible pula katanya dibaca dari awal dan detail kerana dia nggak mahu asal pindah agama.

“Itu sama aja aku mempermainkan agama," tuturnya lagi.

Eks personel Duo Serigala itu juga mengaku dia menarik suaminya, pengusaha kuliner bernama Franky Ilham Roring yang baru menjadi mualaf sewaktu mereka bernikah dulu agar mengikut sama agama terkininya.

Pungkasnya: “Jadi apa kalau dalam rumah tangga ada dua keyakinan berbeda. Jadi aku tarik dia ikut aku. Bukan dia yang bawa aku ke agama baru ku. Itu nggak ada sama sekali."

Bercerita kepada awak media tentang perpindahan agamanya, dia mengaku bermimpi bertemu Yesus (Tuhan).

“Malah aku sempat salat sebelum berpindah ke agama baru meminta Allah untuk tetapkan aku dijalanku. Emangnya nggak masuk akal kalau diceritain, tapi aku berasa damai. Jadi selepas diizin suami, aku pun menjalani proses pembabtisan,” ceritanya tanpa selindung.

Tindakannya itu telah membikin kaget orang tuanya. Namun dia menanggapi hal itu dengan kasih sayang.


Sumber: Kapanlagi.com

Oleh: Maliah Surip