Hari ini hari terakhir untuk tahun 2018. Momen sepanjang tahun ini pun dikutip dalam beragam cara. Namun cara yang paling menyita perhatian adalah menerusi sekeping foto.

Dari sekeping foto ia menyimpan momen luar biasa untuk dikenang. Justeru, foto apa aja yang menyimpan momen tersendiri dalam dunia entertainment Hollywood sepanjang 2018?

1. Kesha di Grammy Awards


(Kredit foto: Jeff Kravitz/FilmMagic)

Hampir lemas dalam kemelut kasusnya bersama produser Dr. Luke, kemunculan Kesha dalam ajang Grammy Awards ke-60 pada Januari 2018 menarik perhatian.

Ia adalah karena, sewaktu menyampaikan lagunya, Praying, Kesha terlihat begitu emosional selain dia mengait sama naik nama-nama wanita hebat dalam dunia musik termasuk Cyndi Lauper, Camila Cabello dan Andra Day.

Persembahan dan aksi tersebut menjadi buah mulut di Twitter.

2. Bruno Mars di Grammy


(Kredit foto: Presley Ann/Patrick McMullan via Getty Images)

Sesuatu yang langka pun menyapa Bruno Mars dalam ajang Grammy Awards tahun ini. Dia telah memenangi tiga anugerah tertinggi ajang tersebut termasuk Album of the Year (24K Magic), Record of the Year (24K Magic) dan Song of the Year menerusi lagu That’s What I Like.

Belum cukup tiga, penyanyi itu juga membawa pulang anugerah Best R&B Album, Best R&B Performance dan Best R&B Song (That’s What I Like).

3. Justin Timberlake di Super Bowl Halftime Show


(Kredit foto: Christopher Polk/Getty Images)

Justin Timberlake hadir pada perlawanan antara Philadelphia Eagles menentang New England Patriots di U.S. Bank Stadium di Minneapolis pada Februari 2018. Dia mendendangkan lagu hitnya, yang antaranya didedikasi khas sempena tribute kepada Prince.

Apa yang terjadi adalah sewaktu sedang membuat persembahan, dia telah ‘ditahan’ oleh seorang remaja laki-laki, Ryan McKenna untuk berselfie. Dan ia lakukannya. Kini malah yang mendapat ‘keuntungan’ itu adalah remaja tersebut yang digelar Super Bowl Selfie Kid.

4. Persembahan ‘hamil’ Cardi B


(Kredit foto: Scott Dudelson/Getty Images for Coachella)

Pelantun Bodak Yellow, Cardi B muncul dalam persembahannya di Coachella Valley Music & Arts Festival pada April lalu dengan kejutan.

Dia pada waktu itu hamil enam bulan anak perempuannya, Kulture yang lahir pada Juli lalu.

Foto dia penuh energi menyanyi sebanyak 15 buah lagu pada persembahan tersebut menjadi buah mulut.

5. Rihanna di Met Gala


(Kredit foto: Hector Retamal/AFP/Getty Images)

Tidak banyak kabar atau pemberitaan yang sensasi tentang Rihanna sepanjang tahun ini. Namun, apabila sesekali dia muncul di publik, itulah yang menjadi soroton.

Pada Mei 2018, Rihanna menjadi perhatian apabila tampil dalam acara Met Gala dengan gaun tema Heavenly Bodies hasil sentuhan Maison Margiela yang memukau. Pope hat menjadi nilai tambah pada penampilannya malam itu.

6. Perkahwinan Prince Harry, Duchess Meghan


(Kredit foto: Ben Stansall - WPA Pool/Getty Images)

The Duke dan Duchess of Sussex, itulah status baru yang disandang Prince Harry dan istrinya, Meghan Markle sebaik berkahwin pada Mei 2018 di St George’s Chapel di Windsor Castle di England.

Segalanya tentang perkahwinan mereka sehingga kado majelis menjadi tular sepanjang tahun ini malah diiktiraf sebagai Wedding of The Year 2018. Kini mereka sedang menanti kelahiran cahaya mata sulung.

7. Taylor Swift Kembali


(Kredit foto: Brian Friedman/NBC/NBCU Photo Bank via Getty Images)

Taylor Swift membuat kemunculan perdananya selepas dua tahun vakum dari red carpet pada acara Billboard Music Awards 2018 di Las Vegas pada Mei 2018. Ia pantas menjadikan dia titik fokus pada ajang tersebut.

Biar lama tidak muncul pada ajang berprestij, Taylor tetap tampil seperti biasa. Pada ajang itu juga dia membawa pulang tropi Top Female Artist dan Top Selling Album untuk album Reputation.


8. Jas Kontroversi Melania Trump


(Kredit foto: Mandel Ngan / AFP)

Jas dengan tulisan berbunyi ‘I Really Don’t Care, Do U?’ (Aku Nggak Peduli, Kamu?) yang disarung Melania Trump sebelum pertemuan dengan anak anak imigrasi di sempadan Texas pada Juni 2018 lalu telah mencetuskan kontroversi.

Dia telah menuai kritikan yang beragam sehingga dia akhirnya perlu angkat suara kepada ABC News dengan berkata mesej sebenar yang mau disampaikan lewat jas tersebut adalah ‘Ditujukan buat orang dan media yang mengkritik saya.’

9. Kemunculan perdana Ariana Grande, Pete Davidson


(Kredit foto: Nicholas Hunt/Getty Images)

Ariana Grande pertama kali menayangkan buah hatinya, komedian Saturday Night Live, Pete Davidson pada MTV Video Music Awards 2018 di New York pada Augustus 2018. Mereka terdahulu sudah bertunang pada Juli namun, memutuskannya sekitar Oktober 2018.

10. Perbicaraan Bill Cosby


(Kredit foto: Mark Makela/AFP/Getty Images)

Komedian tenar, Bill Cosby dirakamkan dengan keadaan tangannya bergari selepas dijatuhi hukuman selama tiga hingga 10 tahun kerana kasus penganiyaan seks terhadap Andrea Constand.

Foto itu dirakamkan di Montgomery County Courthouse di Norristown, Pennsylvania, pada September 2018. Dia kemudian telah ditukarkan ke penjara terdekat.

Sumber: US Weekly

Oleh: Maliah Surip