Inflammatory Foods

Apa yang ada di pinggan anda boleh menjadi penyebab kedutan. Cuba fikirkan: anda makan tiga kali atau lebih dalam sehari. Kemungkinan besar, makanan anda dipenuhi dengan sumber seperti minyak sayuran, marjerin, daging merah, roti putih, atau gula, makanan yang diproses, yang menjadi musuh buat kulit.


Makanan ini boleh menyebabkan keradangan di dalam badan, yang dapat mempercepat pembentukan keduta Melalui proses yang disebut glycation, gula yang terdapat dalam makanan dengan indeks glisemik tinggi mengikat kolagen dan elastin, lalu melemahkannya.


Untuk mencegah penuaan pramatang, bekalkan kulit dengan sumber makanan yang kaya dengan asid lemak omega-3 dan asid alpha-linolenik (ALA) seperti biji rami, minyak biji rami, alpukat, salmon, dan minyak zaitun. Makanan ini akan membantu kulit anda kekal lembut dan mulus.


Pastikan juga mengambil buah-buahan dan sayur-sayuran. Makanan segar ini kaya dengan zink, selenium, vitamin C, dan beta karoten, yang semuanya menjadi pemain utama dalam penghasilan kolagen dalam tubuh (yang menjadikan kulit tetap kencang), serta melindunginya daripada radikal bebas.


Cubalah pengambilan brokoli – hanya satu cawan yang mempunyai 100 peratus daripada jumlah vitamin C harian yang disyorkan. Akhir sekali, pastikan anda mendapat cukup protein, kajian menunjukkan bahawa jumlah protein yang tidak mencukupi dapat menyebabkan garis mata, kedutan, dan kulit kering.


Dapatkan sekurang-kurangnya satu makanan yang mengandungi protein (contohnya, telur, daging lembu tanpa lemak atau kacang, kacang) pada setiap hidangan.





Pengambilan Alkohol
Alkohol adalah diuretik semula jadi, yang jika semakin banyak diminum, semakin kering kulitmu. Selain menghilangkan kelembapan semula jadi kulit, minuman keras berlebihan juga boleh mencetuskan wabak rosacea dan menggalakkan pembentukan garis-garis halus, jerawat, dan kedutan, yang semuanya menjadikan anda kelihatan lebih tua.

Ingat, walau hanya dengan sedikit pengambilan pun, ia akan terkesan pada kulit anda.




Pengabaian Kulit di Sekitar Mata
Menurut Debra Jaliman, M.D., pengarang Peraturan Kulit: Rahsia Perdagangan dari Pakar Dermatologi New York, "kulit di sekitar mata anda adalah yang paling tipis dan mempunyai sedikit kelenjar minyak," katanya.

Manjakan mata anda dengan sedikit TLC dan hilangkan tanda-tanda penuaan dengan memilih krim mata harian yang merangkumi peptida - ia berfungsi untuk merangsang pengeluaran kolagen dan mencegah garis halus.

Pastikan untuk memeriksa label: Bahan-bahan penting lain yang mengurangkan bengkak, garis, kedutan, dan di bawah lingkaran mata adalah kafein, dan asid nikotinik (bentuk vitamin B niasin).






Tidak Bersenam
Walaupun berlari secara berlebihan boleh menyebabkan kendur yang dikenal sebagai "wajah pelari," (para pakar percaya punca kedutan adalah disebabkan banyak kerosakan oksigen atau radikal bebas, yang dapat menyebabkan kerosakan pada kolagen), latihan sederhana (ditakrifkan sebagai latihan pada 40 hingga 60 peratus daripada kadar denyut jantung maksimum anda) tidak hanya sihat untuk berat badan, jantung, dan paru-paru anda, tetapi memberi kesan keremajaan kulit.

Oleh kerana kesan kerosakan kulit tidak berlaku sehingga anda sudah berjalan atau bersenam selama 90 minit pada kadar 70 hingga 80 peratus daripada degupan jantung anda, selagi anda melakukan senaman yang singkat dan berpeluh, anda akan dapat memperoleh hasil terbaik daripada kedua-duanya dan menikmati faedah anti-penuaan dan penurunan berat badan.




Solekan Yang Salah
Solekan sepatutnya membantu menyembunyikan ketidaksempurnaan dan garis usia, tetapi penggunaan yang salah boleh menjadi penyebab kedutan atau apa yang membuat anda kelihatan lebih tua daripada yang sebenarnya.

Sebagai contoh, beberapa mekap asas dan serbuk yang kuat dapat menetapkan kedutan di sekitar mata dan mulut anda, menonjolkan garis halus. Tukar asas anda dengan formula yang lebih ringan atau pelembap berwarna yang akan memberi liputan sambil meningkatkan kecerahan kulit anda.




Asap
Penyelidikan telah menunjukkan bahawa bahan kimia di udara menyebabkan spesis oksigen reaktif dan radikal bebas serupa dengan yang berasal dari cahaya matahari. Untuk melindungi daripada pencemaran udara, pastikan anda mengambil tiga langkah penting.



Merokok
Ini tidak mengejutkan bahawa merokok menyumbang pada kedutan. Menurut Mayo Clinic, nikotin dalam rokok menyebabkan penyempitan saluran darah di lapisan kulit terluar, menyebabkan peredaran darah terganggu.

Bekalan darah yang lemah bermaksud nutrien yang lebih sedikit. Banyak bahan kimia pemusnahan kolagen dalam nikotin. Ternyata setiap sedutan rokok itu hanya membuatkan kamu cepat tua terutama pada bahagian bibir, gigi dan kulit wajah keseluruhannya.




Sabun ‘Kasar’
Sabun mempunyai pH yang tinggi, sehingga mampu mengupas kulit lipid dan protein semula jadi, sehingga menyebabkan kulit terganggu, kering, dan mudah didatangi radang. Secara kosmetik, ia akan menjadikan kulit kering, mengelupas, dengan penampilan kasar dan garis-garis halus yang menonjol.

Sebaiknya mandi menggunakan pembersih tanpa sabun yang berkecuali pH lembut — formula yang mengandungi kelembapan dan bukannya menghilangkannya. Dengan produk yang tepat, hanya dengan sekali cuci, anda mungkin dapat melihat hasil kulit baru yang lebih gebu.



Stres
Rasa kebimbangan, kegelisahan, atau tekanan yang berterusan dapat memberi kesan pada keremajaan kulit. Tekanan dapat meningkatkan usia otak anda, meningkatkan tekanan darah anda, dan mengganggu tabiat tidur, yang apabila digabungkan semuanya membuat anda kelihatan lebih tua!

Sulit bagi kebanyakan orang untuk mengurangkan jumlah tekanan yang berkaitan dengan pekerjaan yang mereka hadapi, tetapi mudah-mudahan, anda dapat menyelesaikannya hanya dengan beberapa perubahan gaya hidup sederhana.

Hadkan jumlah kafein yang diminum, elakkan makanan yang diproses, yang dapat memberi tekanan pada sistem pencernaan anda, dan cuba lakukan sesi yoga atau meditasi mingguan untuk meningkatkan mood dan menenangkan fikiran.



Kurang Tidur
Lapan jam itu berbaloi. Istilah "beauty sleep" berasal daripada fakta bahawa kulit secara automatik dipulihkan pada waktu malam. Mengurangkan tidur bermakna lebih sedikit masa bagi kulit untuk mengerjakan ‘sihirnya’. Kurang tidur juga menyebabkan bengkak, terutama di sekitar mata, kerana cecair tidak dapat mengalir dengan mudah pada kedudukan ini.

Lebih daripada satu pertiga orang dewasa di Amerika tidak mendapat jumlah tidur yang disyorkan setiap malam, yang menyebabkan kesan negatif pada kesihatan seperti kenaikan berat badan, sistem kekebalan tubuh yang lemah, penurunan fokus, kulit kering dan ingatan yang lemah.

Sekiranya mampu, cubalah tidur antara tujuh hingga sembilan jam setiap malam. Tetapi berhati-hatilah: Tidur terlalu lama di satu sisi wajah anda boleh menyebabkan kerutan dan garis tidur. Cara terbaik untuk mengelakkan garis halus dan kedutan adalah dengan tidur di belakangmu atau pilih sarung sarung bantal yang halus.