Ada orang memang lekas tersentap apabila diusik atau mendengar percapakan yang tidak sedap didengar di telinganya. Namun, peliknya apabila dia pula yang menerjah orang dengan sindiran dan kata-kata menyakitkan hati, boleh pula? Itulah yang orang kata, dia kata orang boleh, apabila kena batang hidung sendiri – mengelupur.


Sebenarnya, orang yang suka membuat orang lain sakit hati ini mempunyai penyakit hati. Dia berasa puas apabila dapat membuatkan orang yang disasarkan itu terasa, kecewa, sedih dan rendah diri apabila mendengar ucapannya itu. Penyakit hati ini apabila tidak dirawat menjadi lebih parah apabila sebati menjadi tabiat.

Kredit Foto: Google

Berpada-pada Bergurau, Jaga Percakapan

Selalu terjadi, adegan sentap-menyentap berlaku pada ketika sedang bergurau-senda. Daripada hanya berlawak, membawa kepada terasa hati dan kemudiannya tersentap. Jika kedua-dua pihak boleh menerima usik-mengusik dan sesi balas-membalas itu tidak mengapa. Namun, jika ada yang jenis hati rapuh, susah pula mahu dibawa berbincang.


Apa pun yang ingin kita lontarkan sama ada dalam bentuk percakapan atau tulisan, berfikirlah banyak kali. Adakah kita pun suka kalau orang berkata menulis begitu kepada kita? Adakah ia sesuatu yang baik untuk dilontarkan? Jika tiada faedah daripada itu, tidak perlulah diteruskan.


Kerap Berlaku di Media Sosial

Dan, trend sekarang pergaduhan dan pertikaman lidah banyak berlaku di media sosial menerusi komen-mengomen. Apabila seorang menulis komen menghentam seseorang itu dan kemudian orang itu membalas dengan nada yang sama, maka si penulis komen pertama tadi akan melenting!


Nah, siapa yang memulakan? Kalau kamu mahu dilayan baik, maka berbicaralah dengan cara yang baik juga. Hormati ruang peribadi orang lain. Jangan anggap pendapat kita sahaja yang betul. Kenapa kita boleh bercakap ikut sedap mulut kita dan orang lain tidak boleh? Bagaimana rasanya apabila disakiti? Jadi, janganlah menyakiti hati orang lain, okey!