Anak-beranak berselisih faham, tak bertegur-sapa dan ada yang membawa diri berlaku dalam kalangan kita. Sedih sungguh apabila orang pertama yang kita ada, yang kita kenal, duduk bersama bertahun-tahun, akhirnya beretak hubungan dengan kita. Di manakah boleh dicari ganti keluarga itu? Tidak sama sekali.


Maka, sebolehnya peliharalah hubungan darah yang dimiliki itu. Sikit-sikit perselisihan, jangan dibawa sehingga benci bertahun-tahun. Ingat kenangan yang manis dan lenyapkan mana yang pahit. Luaskan kembali kasih-sayang seperti ketika kita kecil-kecil dulu dan sentiasa polos dalam memandang kakak, abang dan adik.


Kata kunci untuk menjernihkan hubungan keluarga adalah saling bermaafan, tidak menyimpan dendam dan ego. Sejaraha pahit yang dulu-dulu jangan diungkit lagi. Damaikan hubungan sesama ahli keluarga, Insya-Allah, rahmat dan rezeki Allah akan datang mecurah-curah. Jaga hubungan dengan Allah sebaik mungkin, Allah akan jaga yang lain.


Kredit Foto: Google




6 Doa Yang Boleh Diamalkan:


Doa 1:

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا

Ertinya:
“Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami, pasangan kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami sebagai imam bagi orang-orang yang bertaqwa.” (QS Al Furqan ayat 74).



Doa 2:
رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

Ertinya :
“Ya Rabb kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat serta peliharalah kami dari azab api neraka.” (QS. Al-Baqarah ayat 201)



Doa 3:

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاَةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاء

Ertinya:
“Ya Tuhanku, jadikanlah aku dan keturunanku orang-orang yang tetap mendirikan sholat, ya Tuhan kami perkenankanlah doaku.”



Doa 4:

وَاَلْقَيْتُ عَلَيْكَ مَحَبَّةً مِّنِّيْ ەۚ وَلِتُصْنَعَ عَلٰى عَيْنِيْ ۘ

Ertinya :
“Dan Aku telah tanamkan dari kemurahan-Ku perasaan kasih sayang orang terhadapmu, dan supaya engkau dibela dan dipelihara dengan pengawasan-Ku.” (QS. Taha ayat 9).



Doa 5:


الّلهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ نَفْسًا بِكَ مُطْمَئِنَّةً تُؤْمِنُ بِلِقَائِكَ وَتَرْضَى بِقَضَائِكَ وَتَقْنَعُ بِعَطَائِكَ

Ertinya:
“Ya Allah, aku memohon kepada-Mu jiwa yang tenang, yang percaya dengan pertemuan dengan-Mu dan menerima apa yang menjadi anugerah-Mu dan rela terhadap ketentuan-Mu“.




Doa 6:

اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِى وَلِوَ الِدَىَّ وَارْ حَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَا نِى صَغِيْرًا

Ertinya :
“Ya Allah, ampunilah semua dosa-dosaku dan dosa-dosa kedua orang tuaku, serta berbelaskasihlah kepada mereka berdua seperti mereka berbelas kasih kepada diriku di waktu aku kecil.”




Kredit Foto: Google