Kelahiran anak pertama pastinya dinanti penuh keterujaan buat ibu dan ayah. Inilah pengalaman pertama menimang cahayamata sendiri. Pasti banyak yang harus dibelajar untuk memberi yang terbaik kepada anak itu. Anak sulung akan memberi pengalaman menakjubkan sebagai ibu dan ayah baru.


Justeru, tidak hairanlah jika kebanyakan anak sulung akan kekal menjadi ‘anak emas’ ibu dan ayahnya. Bukan tidak sayang anak-anak yang lain tetapi kenangan yang ditinggalkan anak sulung adalah yang ‘istimewa’ dan ‘eksklusif’. Namun, kebanyakan anak sulung akan berasa sebaliknya apabila hadir adik baru.


Bagi anak sulung, kelahiran adiknya menjadikannya terpinggir. Ibu dan ayah mula beralih perhatian. Kalau dulu segala-galanya tentang dia, tidak perlu berkongsi kasih. Namun, setelah ibu melahirkan anak ke dua, tiga dan seterusnya, anak sulung berasakan dirinya sudah mula dipinggirkan. Apatah lagi, jika setiap perbuatannya ada saja mengundang kemarahan ibu ayah.

Kredit Foto: Google



Perhatikan Emosi Anak Sulung Selepas Mendapat Adik


Ingat ya ibu ayah, selepas memiliki anak kedua dan seterusnya, pastikan ditinjau juga perubahan diri dan emosi anak pertama. Jangan diabaikan si kakak atau abang itu hanya kerana berasakan mereka sudah cukup besar untuk menguruskan diri dan kerana sibuk menguruskan si kecil.


Terjadi banyak kes anak pertama mengalami depresi dan emosi tidak stabil (walaupun masih kanak-kanak) hanya kerana berasakan perhatian dan kasih-sayang dirampas serta-merta oleh si adik. Ini bukan salah anak pertama atau anak yang baru dilahirkan itu, tetapi ibu dan ayahlah yang harus bertanggungjawab atas semua itu.


Menjadi tugas ibu dan ayah untuk menerapkan emosi sihat dan positif kepada anak sulung dengan kehadiran ahli keluarga baru. Pastikan mereka tidak rasa terpinggir dan kesunyian dengan kesibukan kalian menguruskan kelahiran baru. Cari ilmu dan bersedialah sebaik mungkin sebelum menyambut kelahiran anak baru.



Kredit Foto: Google


Perkara Perlu Ambil Berat Jika Lahir Anak Ke dua: