Oleh: Vee Mukhtaram

Pereka jenama @katespadeny ditemui mati di apartment miliknya di kota Manhattan. Pereka yang terkenal sama rekaan tas tangan dan aksesori asalan New York ini dipercayai telah membunuh diri. Mendiang berusia 55 tahun. #intrendmalaysia

A post shared by InTrend Malaysia (@intrendmalaysia) on

#RIPKATESPADE

Tanggal 5 Jun yang lepas, pereka fesyen dan aksesori terkenal Kate Spade telah ditemui mati di apartment mewahnya yang terletak di kawasan elit Park Avenue, New York. Pembantu rumah peribadi Kate menjumpai mayatnya tergantung didalam bilik tidurnya.

Kate meninggalkan seorang anak kecil dan suami Andy Spade (juga abang kepada aktor comedian David Spade) sebuah nota telah dititip kemas oleh Kate buat keluarganya. Khabarnya antara isi vital didalam surat itu menyatakan buat anak kecilnya bahawa what happened is not her fault.

Suami Kate, Andy menyatakan kepada pihak media bahawa Kate punyai masalah depresi dan anxiety dan sudah berperang sama penyakit mental itu bertahun lamanya.

We were saddened to hear the news today that designer Kate Spade has died, aged 55. Our thoughts are with her friends and family at this difficult time. Refinery29 UK ❤️

A post shared by Refinery29 UK (@refinery29uk) on

A post shared by kate spade new york (@katespadeny) on

Andy Spade is speaking out one day after his wife Kate Spade was found dead after an apparent suicide—click the link in our bio for his full statement. If you or someone you know needs help, please call the National Suicide Prevention Lifeline at 1-800-273-TALK (8255).

A post shared by E! News (@enews) on

NOVELTY JENAMA KATE SPADE

Jenama ini seringnya melambangkan gaya gadis new Yorker AKA Tween Queens. Rekaan yang ceria, fun dan flirty sering menjadi milikan fesyen lover yang jovial dan fun.

Pakaian dan aksesori jenama ini juga menjadi sebahagian daripada kostum dan look dalam drama bersiri Sex and The City, Gossip Girl dan Riverdale meletakkan jenama ini antara yang dominant dalam dunia media massa dan menjadi pilihan selebriti ternama seperti Taylor Swift, Sienna Miller dan Kate Middleton.

Kredit foto: Google

Kredit foto: Google

Kredit foto: Google

DARI EDITOR KE DESIGNER

Sebelum menjadi pengasas jenama Kate Spade, Kate bertugas untuk majalah Mademoiselle sebagai Editor Aksesori selama enam tahun sebelum meninggalkan dunia itu kerana melihat punya pasaran untuk tas tangan mampu milik dan aksesori yang menjadi mahuan.

Pengalaman bertahun didalam dunia editorial menjadikan Kate celik dan bisa meneka apa yang jadi mahuan pencinta aksesori.

TRIVIA KATE SPADE

Kredit foto: (Atikah Karim)

PRODUK KATE SPADE

Kredit foto: Kate Spade

Kredit foto: Kate Spade

Kredit foto: Kate Spade

Kredit foto: Kate Spade

Kredit foto: Kate Spade