Oleh: Afiza Kamarulzaman

HANYA tinggal beberapa hari sahaja untuk kita menyambut Aidilfitri. Hari kemenangan dan berbahagia untuk umat Islam semuanya. Raya mana tahun ini? Bagi yang mengamalkan sistem giliran, jangan skip okey!

Mesti ada adil untuk kedua-dua belah pihak agar tiada sengketa menjelang Syawal. Kesian, anak-anak nanti kalau Mak dan Ayah bergaduh hanya sebab tak balik Raya.

Raya dulu dan sekarang banyak bezanya walaupun mungkin kuih raya atau hidangan pagi raya masih sama. Kalau dulu, hari raya adalah hari untuk semua anak-anak balik ke ‘sarang’. Barulah meriah rumah mak ayah yang selama ini sunyi-sepi dek anak-anak semua bergelar perantau.

Masa ini jugalah bertemu sanak-saudara. Mak ayah mula keluarkan tilam, toto dan bantal-bantal untuk anak, cucu dan menantu tidur di depan ruang tamu dan beranda rumah nanti.

Namun, hari ini, walaupun masih ada yang mengamalkan tidur berjemaah di rumah mak ayah, ada trend baru anak menantu sekarang yang memilih untuk tinggal di hotel atau homestay sahaja, dengan alasan tidak mahu menyusahkan mak ayah dan menjaga ‘aurat’ dan batas antara ipar-duai.

Masalahnya, kalua mak dan ayah jenis yang berfikiran terbuka tidak mengapa, ada segelintir mereka yang sensitif yang mungkin menganggap anak menantu ‘tidak sudi’ menumpang rumah mereka lagi.

Apa pun alasannya, antara tidur berjemaah di kampung atau check-in, kedua-duanya ada kebaikan dan keburukannya, berikut InTrend turunkan beberapa tips kalau mahu tidur menumpang rumah mak ayah atau sebaliknya.

Kalau Tidur Rumah Mak

Kalau check-in hotel