,
gaya hidup

Covid-19 – Bukan Nak Takutkan, Tapi Varian PALING BAHAYA Di Dunia Dah Ada Di Malaysia. Hati-Hati Semua.

Huda Hussain
19/06/2021
08:05 MYT
Menurut perkongsian di laman Facebook Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), varian Delta B.1.617 pertama kali dikesan di India dan kini dilaporkan telah merebak ke 80 negara. Varian ini telah mencetuskan tsunami COVID-19 di India sehingga sistem perkhidmatan kesihatan di negara itu hampir lumpuh.
Kredit Foto: Facebook KKM
Kini, Varian Delta telah menjadi varian dominan di United Kingdom serta beberapa negara lain seperti Pakistan, Bangladesh, Sri Lanka dan Indonesia. Juga dikenali sebagai Super Strain, Varian Delta dilaporkan 60% lebih cepat merebak dan membawa lebih banyak kematian.
Di Malaysia, hasil survelans genomik telah mengesan 13 kes jangkitan Varian Delta setakat 10 Jun lalu. Bermula 24 Mei lalu, semua pengembara (rakyat tempatan sahaja) yang masuk ke Malaysia dari India, Bangladesh, Sri Lanka dan Pakistan perlu menjalani kuarantin wajib selama 21 hari di pusat-pusat kuarantin yang ditetapkan kerajaan.
Kredit Foto: Google
Apa tindakan kita? Selain terus patuh pada SOP dan keluar apabila benar-benar perlu, jangan lupa hadir ke temujanji apabila tiba giliran anda menerima vaksin. Selain melihat trend dan peningkatan kes Brought In Dead (BID) yang kian meningkat, terdapat varian yang menyerang golongan muda. Bahkan tular di media sosial apabila ada kes Covid-19 tahap lima dihidap oleh individu yang masih muda.
Telah sekian banyak perkongsian video, peringatan demi peringatan diberi untuk kebaikan semua. Jadi ambil peranan masing-masing. Tanamkan rasa tanggungjawab untuk berganding bahu memerangi peperangan yang kian getir ini. Kita belum menang, tapi kita pasti menang satu hari nanti.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

Mpox: “Masyarakat Juga Harus Bertindak, Tak Boleh Harapkan Kerajaan Sahaja,” - Pakar Epidemiologi

gempak
28/08/2024
11:55 MYT
Meskipun penularan Kes Mpox di Malaysia belum mencapai tahap serius, namun masyarakat Malaysia harus mengambil langkah berjaga-jaga demi keselamatan bersama.
Berita

KKM Nafi Remaja Ceroboh Hospital Lakukan Prosedur Merawat Pesakit - “Dia Tak Punyai Kemahiran & Penyamar Itu Memang…”

gempak
15/08/2024
04:51 MYT
Kementerian Kesihatan (KKM) menafikan remaja 14 tahun yang menceroboh Hospital Sultan Idris Shah, Serdang, baru-baru ini melakukan prosedur kepada pesakit ketika penyamaran.
Berita

Aset Atau Hamba? Doktor KKM Kecewa Dipaksa Bekerja Ketika Anak Sakit - “Saya Dah Penat Dengan Sistem Ini!”

gempak
12/08/2024
15:14 MYT
"Saya dah penat dengan sistem di KKM,” Itu luahan seorang doktor wanita yang berkhidmat di sebuah hospital kerajaan di Kuching yang melahirkan rasa kecewa terhadap sistem kebajikan para petugas kesihatan di Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).
Viral

Jenama Ais Krim Popular Perkenal Perisa Campuran Bersama Ubat Batuk, KKM Arah Hentikan Penjualan Serta Merta

gempak
30/07/2024
09:55 MYT
Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengarahkan penjualan produk ais krim yang dicampur dengan ubat batuk tradisional Pei Pa Koa (Cap Ibu dan Anak) yang dikeluarkan sebuah jenama ais krim dihentikan segera.
Berita

Vape Dijual Guna Vending Machine, KKM Ambil Tindakan

gempak
12/07/2024
11:55 MYT
Sebuah pusat beli-belah di ibu negara diarah menghentikan operasi penjualan rokok elektronik atau vape menerusi mesin layan diri (vending machine).