Falsafah mengatakan makan untuk hidup dan bukannya hidup untuk makan. Ya, benar. Namun, makanan yang baik juga penting untuk memastikan hidup kita menjadi lebih baik. Makanlah makanan yang berkhasiat dan bagus kerana kesihatan kita datangnya daripada pemakanan yang baik. Dan, seperti yang kita tahu kebanyakan makanan yang baik itu harganya sedikit mahal.


Ada orang berprinsip, buat apa berhabis untuk makanan, nanti masuk perut keluar jadi tahi juga! Sedangkan tidakkah dia tahu sebelum makanan itu keluar menjadi tahi, ia singgah dalam tubuh untuk menyalurkan pelbagai khasiat yang diperlukan. Manakala, makanan yang buruk meninggalkan lemak dan kolesterol yang menjejaskan sistem tubuh kelak? Maka, makanan bukanlah berfungsi untuk mengenyangkan perut semata.



Kredit Foto: Google



Kita Adalah Apa Yang Kita Makan


Selalukan kita mendengar kata-kata, ‘You are what you eat!’. Maksudnya apa yang kita makan itu akan menjadi darah daging kita. Jika makanan yang diambil penuh khasiat, maka sihatlah sistem tubuh badan kita. Jika kita menganiaya diri dengan mengambil makanan yang buruk, maka buruklah efeknya kepada tubuh badan. Maka, kenapa kita harus berkira dengan tubuh kita yang akan banyak jasanya kepada kita?


Tidak hairanlah ada orang yang sanggup berhabis untuk membeli makanan organik atau mencari jenama makanan yang sedikit mahal bagi menjamin kualiti makanan itu. Ini bukan kerana dia kaya tetapi kerana dia menghargai dirinya. Jika tubuh sihat, seluruh kehidupan akan berjalan lancar. Namun, bayangkan jika kita selalu sakit, wang ringgit pun tidak berguna lagi. Inilah pelaburan bijak untuk masa depan tubuh yang sihat.



Kredit Foto: Google



Jangan Kedekut Bab Makan


Maksudnya di sini bukanlah disuruh membazir dengan makan seperti ‘raksasa’. Makan seperlunya. Apabila tekak teringinkan sesuatu dan kita tahu kita mampu untuk membelinya, mengapa tidak dibeli sahaja? Ada orang sanggup tahan tekak kerana tidak mahu mengeluarkan wang tetapi untuk perkara lain dia tidak kisah. Ada orang berkereta ratusan ribu ringgit tetapi juadah seisi keluarga begitu menyedihkan.


Ada keluarga duduk di rumah kos rendah dengan gaji isi rumah hanya tiga, empat ribu sebulan tetapi mampu mengadakan juadah yang enak-enak buat anak-anak. Anak-anak mewah untuk makan apa sahaja yang diinginkan walaupun ke sana ke sini hanya dengan kereta Myvi. Begitulah perbezaannya bagaimana seseorang itu menilai sisi makanan dalam kehidupan. Ada yang memandangnya sambil-lewa dan ada yang menghargainya.



Kredit Foto: Google



Berilah Makanan Yang Terbaik Sebagai Sedekah


Memberi makan orang adalah salah satu sedekah yang sangat disukai Allah swt. Diriwayatkan, bahwa seorang laki-laki bertanya kepada Raslulullah, “Perbuatan apa yang terbaik dalam agama Islam? Maka Rasululullah menjawab, iaitu kamu memberi makan kepada orang lain, dan kamu mengucapkan salam kepada orang yang kamu kenal dan yang tidak kamu kenal.” (HR. Bukhari: 12 dan Muslim: 39).


Dan tahukah juga kamu bahawa antara sebab kenapa rezeki kita sentiasa terasa sempit adalah kita jarang sekali mahu menjamu orang miskin makan. Lihat pada ayat Allah ini: "Tetapi apabila Dia mengujinya, dan menyempitkan rezekinya baginya, maka dia berkata, 'Pemeliharaku menghina aku.' Tidak sekali-kali! Tetapi kamu tidak memuliakan anak yatim, Dan kamu tidak menggesa memberi makan orang miskin," (89:16-18).


Semoga kita semua diberi rezeki yang berlimpahan untuk kita sama-sama berbagi kepada mereka yang memerlukan.