Pengalaman penulis sendiri hamil pada usia 36 tahun sungguh bukan calang-calang ujiannya. Maklum sajalah, apabila usia semakin meningkat maka energi tidak lagi selincah dahulu. Dan memang jauh bezanya ketika hamil lewat 20-an dahulu. Badan mudah penat, itu yang paling ketara. Buat kerja sedikit, cepat mengah. Mungkin Tuhan takdirkan kudrat kita tidak sama tetapi percayalah, mengandung pada usia menjejak angka 40 itu, banyak cabaran dan risikonya. Bukan sahaja pada diri tetapi zuriat yang dikandungkan. Berikut disenaraikan beberapa risiko yang perlu ditempuhi apabila anda hamil lewat usia atau melebihi 35 tahun ke atas. Bukan bertujuan untuk menakutkan tetapi sebagai panduan dan peringatan bersama. Tidak kiralah anak sulung ataupun kedua, ketiga dan seterusnya; soal kesihatan diri perlu diberi perhatian. Berdasarkan kajian dan penemuan terkini, berikut adalah antara risiko yang bakal dihadapi oleh wanita yang hamil pada usia melebihi 35 tahun seperti yang ditulis dalam artikel Medical News Today.

Kredit Foto: Google

5 RISIKO KEHAMILAN SELEPAS USIA 35 TAHUN

1. Kesuburan
Pertama, usia yang semakin lanjut kerapkali dikaitkan dengan tahap kesuburan lelaki dan wanita yang semakin merosot. Dalam satu kajian yang dilaporkan melalui The New England Journal of Medicine, 74% wanita yang menerima rawatan kesuburan pada 30 tahun dan ke bawah boleh mengandung dalam masa setahun. Namun demikian, jumlah ini menunjukkan penurunan kepada 61% pada usia 31 hingga 34 tahun. Malah, apabila mencecah 35 tahun dan ke atas, hanya 54% wanita yang berjaya hamil.

2. Komplikasi Bersalin
Wanita yang hamil selepas 35 tahun juga mungkin lebih sukar untuk melahirkan bayi secara normal dan memerlukan bantuan proses tertentu seperti kaedah vakum, forsep atau pembedahan Caesarean. Dalam penyelidikan di King’s College London, keputusan mendapati wanita yang berusia 35 tahun ke atas kurang sensitif terhadap oksitoksin. Secara tidak langsung boleh menyebabkan otot rahim tidak dapat berkontraksi dengan efektif. Sementara itu, perubahan pada hormon progesteron turut memberi kesan dan menyebabkan proses bersalin menjadi lambat serta menyumbang kepada berlakunya pelbagai komplikasi.

Kredit Foto: Google

3. Kesihatan Ibu
Apabila meningkatnya usia seorang wanita maka semakin cenderunglah dia mempunyai masalah kesihatan. Antara yang ‘popular’ seperti masalah darah tinggi, diabetes, tinggi kolesterol dan lain-lain. Oleh kerana penyakit dan kondisi inilah, wanita disarankan agar tidak melewat-lewatkan kehamilan mereka tanpa sebab yang konkrit. Ini kerana, kondisi tersebut boleh menjejaskan kesihatan bayi dalam kandungan dan turut memberi kesan terhadap kesihatan ibu.

4. Kesihatan Bayi
Oleh kerana faktor usia, kemerosotan penghasilan telur dan sperma yang berkualiti oleh pasangan juga boleh menjadi faktor penyumbang kepada risiko keguguran bayi. Berdasarkan pemerhatian dan penelitian menunjukkan, keguguran bayi meningkat selari dengan usia kehamilan. Hal ini kerana bayi juga berisiko mengalami kurang berat badan, kelahiran pramatang selain risiko meninggal dunia dalam kandungan.

Kredit Foto: Google

5. Bayi Sindrom Down
Sesetengah risiko penyakit genetik misalnya sindrom Down didapati meningkat apabila kehamilan berlaku pada lewat usia. Data menunjukkan kebarangkaliannya seperti berikut:
1 dalam 1064 pada usia 25 tahun
1 dalam 686 pada usia 30 tahun
1 dalam 240 pada usia 35 tahun
1 dalam 53 pada usia 40 tahun
1 dalam 19 pada usia 45 tahun
Salah satu faktor yang menjadi sandaran dan rujukan pakar buat masa ini adalah apabila ibu semakin berusia, proses rekombinasi yang kurang terkawal boleh mengakibatkan kecelaruan pada susunan kromosom dan bilangan sel yang abnormal.

Namun demikian, lewat hamil juga mempunyai kelebihan tersendiri. Tetapi disarankan para ibu agar tidak terlalu risau dengan senarai risiko diatas. Hal ini kerana perkhidmatan kesihatan yang tersedia juga dengan berbekalkan teknologi masa kini berupaya membantu ibu-ibu mendapatkan rawatan awal dan terbaik daripada doktor berpengalaman dan berkepakaran.

Banyak kajian dilakukan turut mengambil kira kesan positif daripada perkahwinan dan kehamilan melebihi usia 35 tahun. Antaranya:

1. Ekonomi Dan Kewangan Lebih Stabil
Faktor ini turut memainkan peranan dalam kelangsungan sesebuah keluarga. Hal ini kerana dari segi ekonomi dan kewangan juga, sesebuah keluarga biasanya lebih bersedia dan telah mencapai kestabilan dalam memastikan arah tujuan anak-anak lebih terjamin. Pendidikan, keperluan asas anak, perlindungan insurans dan sebagainya dapat diberi dan mencukupi.

Kredit Foto: Google

2. Meningkatkan Kecerdasan Ibu
Penemuan terkini mendapati hormon kehamilan mempunyai manfaat jangka masa panjang untuk otak wanita. Hormon estrogen umpamanya dapat meningkatkan fungsi dan struktur otak, manakala progesteron mendorong perkembangan tisu otak serta perkembangannya. Sekali gus ini membantu para ibu lebih bersedia daripada aspek mental untuk menyesuaikan diri dengan perubahan hormon pada lewat usia.

3. Ibu Lebih Matang
Pada usia sebegini, kebanyakan wanita biasanya lebih realistik dan bersedia untuk menjaga anak. Rata-rata sudah berada pada tahap selesa dan berupaya mengadaptasi dengan perubahan. Malah mereka juga lebih cakna terhadap kesihatan harian keluarga dan diri sendiri selain berkeupayaan untuk menguruskan stres dengan lebih baik.

Walau apa jua yang berlaku, sehebat manapun kita merancang; Dia tetap sebaik-baik perancang untuk sekalian manusia. Tetaplah bersyukur sekiranya Allah takdirkan anda dikurniakan rezeki memiliki zuriat walaupun pada usia yang lewat. Pastikan anda mendapatkan nasihat dan konsultasi daripada doktor secepat mungkin atau mendapatkan rawatan khusus sekiranya berdepan dengan pelbagai kemungkinan. Insya-Allah semoga dipermudahkan buat anda dan bayi dalam kandungan juga berada dalam keadaan sihat sehingga saat melahirkan.