Berapa ramai antara kita hancur masa depan dan kehidupan dek tersalah memilih kawan? Walau ada yang kata kawan itu individu yang tidak berapa penting dalam kehidupan, nyatanya inilah individu yang akan memberi banyak efek dalam kehidupan kita. Jadi, hari-hatilah memilih kawan.


Ibu bapa yang punya anak remaja juga harus lebih peka dan prihatin dengan siapa kawan anak-anak itu? Dalam usia masih muda, banyak perkara yang ingin mereka nikmati bersama teman-teman ‘sekepala’. Jadi, kawanlah yang menjadi penentu ke arah mana yang akan mereka dibawa kelak.

Kredit Foto: Google



Tidak Salah Untuk ‘Sombong’ Dengan Kawan Tak Berjenis


Ya, demi keselamatan hidupmu, tidak salah untuk bersikap ‘sombong’ atau memilih kawan jika ternyata seseorang kawan itu terlihat akan memandu kamu ke arah yang tidak baik. Ada yang kata, “Saya kawan je tapi tak ikut dia...” Siapalah kita untuk menentukan kekuatan kita sampai ke tahap mana? Iman pun masih setipis kulit bawang.


Jadi, sebelum melangkah lebih jauh, ada baiknya memilih jalan selamat dengan meninggalkan kawan yang mungkin membawa mudarat. Justeru, ada orang yang selalu kata dia tidak punya ramai kawan. Keluarga terdekat sajalah kawan-kawannya. Bukan tidak boleh langsung berkawan, sekali lagi diingatkan, pandai-pandailah ‘menapis’.


Kawan Yang Baik Itu Adalah...



Kredit Foto: Google