Apakah cahaya biru?

Cahaya biru, sebahagian daripada spektrum cahaya yang dapat dilihat, ia adalah cahaya yang high-energy, short-wavelength (jangan keliru dengan sinar UVA atau UVB), kata Shari Marchbein, Pakar Dermatologi dan Pembantu Profesor Dermatologi Klinikal di New York University School of Medicine.


Sumber utama cahaya biru yang kita hadapi adalah matahari, menurut American Academy of Ophthalmology. Walau bagaimanapun, kita juga boleh terdedah dengan dos yang besar daripada skrin dan pencahayaan dalam bangunan.


"Salah satu sebab mengapa cahaya biru menjadi tumpuan adalah cahaya High Energy Visible (HEV), yang biasanya merujuk pada panjang gelombang biru pada spektrum cahaya yang terlihat, tidak hanya berasal daripada paparan sinar matahari tetapi juga daripada layar komputer, telefon bimbit, dan peranti digital lain, "jelas Marchbein.


Kita menghabiskan 50 peratus masa seharian dengan menatap skrin. Terutama semasa pandemik COVID-19, ketika ramai antara kita menghabiskan lebih banyak masa di dalam rumah dan di hadapan skrin daripada biasa, "kita secara nyata meningkatkan pendedahan kita terhadapnya," kata Tiffany J. Libby, ahli dermatologi bertauliah di South Kingstown, Rhode Pulau. Oleh itu, sangat penting untuk memahami kesan cahaya biru.


"Cahaya biru telah dilaporkan menyumbang kepada ketegangan mata serta katarak, glaukoma, dan penyakit mata yang lain," kata Marchbein. Untuk mengelakkan keadaan ini, jarakkan sekurang-kurangnya 12 inci di antara anda dan skrin anda dan berehatlah dengan kerap. Kaca cahaya biru mungkin bergaya, tetapi tidak banyak mengurangkan tekanan mata, kata pakar mata New York City, Yuna Rapoport.


Tetapi cahaya biru tidak semuanya buruk. "Cahaya biru memainkan peranan penting dalam menjaga kesihatan, kerana mengatur irama sirkadian tubuh kita - kitaran tidur semula jadi kita," Meenakashi Gupta, Penolong Profesor Oftalmologi dari Sekolah Perubatan Icahn di Gunung Sinai di New York City, sebelum ini memberitahu. "Cahaya biru juga menaikkan mood dan membantu ingatan dan fungsi kognitif."



Adakah cahaya biru merosakkan kulit anda?

Bukti terbaik yang kita ketahui ialah cahaya biru menyumbang kepada bintik-bintik coklat pada kulit dan hiperpigmentasi seperti melasma, dan mungkin untuk pemotretan dan pemecahan kolagen yang menyebabkan kedutan dan kekenduran kulit," kata Marchbein.


Tetapi kesan ini tidak selalu dapat dilihat dengan segera. "Ia seperti pendedahan cahaya matahari – kerosakannya adalah kumulatif," kata Ava Shamban, Ahli Dermatologi dari Beverly Hills. Dan sama seperti cahaya biru dapat mempengaruhi kitaran tidur anda, ia juga dapat mengganggu irama sel kulit. Kitaran regenerasi kulit anda dapat diserang, berpotensi menyebabkan lebih banyak kerosakan kulit dari masa ke masa, menurut satu kajian yang diterbitkan dalam International Journal of Cosmetic Science.


Penyelidikan mengenai bagaimana cahaya biru mempengaruhi kulit anda masih dijalankan. Namun, pakar dermatologi menemui ia tetap menunjukkan hasil yang tidak baik. Satu kajian kecil dalam rakan sebaya mengenai kesan cahaya biru pada kulit, yang diterbitkan dalam Journal of Investigative Dermatology pada tahun 2010, mendapati bahawa mendedahkan kulit dengan jumlah cahaya biru yang kita dapat daripada sinar matahari menyebabkan lebih banyak pigmen, kemerahan, dan bengkak berbanding ketika kulit orang yang sama terdedah kepada tahap sinar UVA yang setanding. Sepuluh tahun kemudian, kajian awal ini masih menjadi kajian pakar dermatologi kami.


"Cahaya biru memainkan peranan penting dalam menjaga kesihatan yang baik, kerana mengatur irama sirkadian tubuh kita."


Dalam kajian itu, kesannya hanya diperhatikan pada orang dengan warna kulit yang lebih gelap, tetapi para penyelidik menyatakan bahawa pigmentasi juga bertahan lebih lama.


"Kajian ini benar-benar membuat kita sedar bahawa cahaya biru menghasilkan perubahan kulit yang dapat dilihat, termasuk kemerahan dan pigmentasi," kata Loretta Ciraldo, ahli dermatologi yang diperakui dewan di Miami.


"Ada sedikit kajian tentang kesan cahaya biru pada kerosakan kulit," kata Ciraldo.


"Sebaliknya [daripada cahaya biru dari skrin], kebanyakan ahli dermatologi lebih biasa dengan dos cahaya biru yang kecil dan diukur sebagai pendekatan terapi untuk luka kulit berjerawat atau jerawat."


Kajian lain (sangat kecil) yang diterbitkan dalam Perubatan Oksidatif dan Panjang Umur Sel pada tahun 2015, menunjukkan bahawa pendedahan cahaya biru mungkin merangsang pengeluaran radikal bebas pada kulit, yang dapat mempercepat penampilan penuaan.


Kesan cahaya biru pada kulit memerlukan lebih banyak kajian sebelum kita dapat membuat kesimpulan yang kukuh, walaupun bukti awal nampaknya menunjukkan ia berpotensi merosakkan.







Jadi, apa sebenarnya yang dilakukan cahaya biru?


"Ahli dermatologi mempunyai bukti yang agak kukuh untuk menunjukkan bahawa cahaya yang kelihatan memicu keadaan kulit tertentu, seperti melasma, di mana kulit dirangsang untuk menghasilkan lebih banyak pigmen," kata Marchbein.


"Ada juga bukti bahawa ketika cahaya biru menembusi kulit, spesis oksigen reaktif dihasilkan, yang menyebabkan kerosakan DNA, sehingga menyebabkan keradangan dan pemecahan kolagen dan elastin yang sihat, serta hiperpigmentasi."


Kita tahu cahaya biru boleh menyebabkan kerosakan pada kulit; adakah kita benar-benar perlu bimbang tentang peranti digital kita (berbanding cahaya biru yang dipancarkan dari matahari) masih dipersoalkan.


"Semakin banyak masa yang kita habiskan pada peranti kita, semakin buruk keadaan kulit kita," kata Marchbein. "Kata kunci itu 'mungkin’."


Terdapat sedikit penyelidikan yang benar mengenai apa yang berlaku dengan pengumpulan paparan cahaya biru dari layar kami. Secara anekdot, beberapa ahli dermatologi mengatakan bahawa mereka telah melihat apa yang mereka percayai adalah kerosakan kulit dari cahaya biru.


"Saya melihat corak hiperpigmentasi baru pada beberapa pesakit yang saya bimbangkan datang daripada memegang telefon bimbit ke wajah mereka," kata Ciraldo, yang telah mengesan kesan pendedahan cahaya biru sepanjang kariernya. "Melasma sekarang lebih sering terdapat di sisi wajah daripada di pipi tengah, di mana ia paling biasa."


Bukan itu sahaja. "Bintik-bintik gelap selepas jerawat sering menjadi lebih teruk di bahagian muka di mana orang itu memegang telefon bimbitnya," katanya. "Nampaknya, dalam kes ini, telefon bimbit berada tepat di atas permukaan kulit memberikan cahaya biru tahap tinggi pada kulit." Sementara itu, skrin komputer anda mungkin tidak begitu membimbangkan, kerana anda duduk jauh dari situ, tambahnya.