Pernahkah anda berhadapan atau berada dalam situasi apabila ada seseorang yang terlalu takut untuk disuntik? Pertamanya mungkin ada yang berpendapat ia sesuatu yang remeh. ‘Mengadalah, apa nak takut? Jarum tu kecil je kot’ – Itu tafsiran kita yang sememangnya tak takut dengan jarum. Tetapi ketahuilah dalam kalangan kita pasti ada yang punya masalah ini.

Perkongsian Dr Ahmad Samhan ada butiran lanjut mengenai salah satu jenis fobia yang mungkin dialami segelintir daripada kita. Trypanophobia adalah keadaan di mana seseorang mengalami ketakutan yang berlebihan akan tindakan yang melibatkan suntikan dan tindakan yang berhubungan dengan jarum suntik. Secara zahirnya semua orang takut jarum suntikan tetapi trypanophobia adalah ketakutan yang melampau.
Kredit Foto: Google

Apa Tandanya?
Seseorang itu didiagnos sebagai menghidap trypanophobia apabila individu itu cepat menunjukkan rasa takut apabila melihat jarum suntikan. Tahap rasa takut ni sampai pengsan, berasa pening, loya, muntah, berpeluh dan berdebar-debar.

Rasa takut ini boleh berterusan sekurang-kurangnya selama enam bulan dan seboleh-bolehnya mereka ini akan mengelakkan diri daripada melihat jarum suntikan.

Individu yang menghidap fobia ini diketahui akan mengelakkan diri daripada pergi ke klinik atau hospital meskipun mempunyai penyakit yang memerlukan rawatan. Malahan, individu ini juga akan enggan mendapatkan suntikan vaksin Covid-19. Mereka bukan antivaksin tapi fobia dengan suntikan jarum.

Kredit Foto: Google

Bagaimana Nak Tangani?
Pada mereka yang takut jarum,
1. Boleh latih diri untuk relaks dan melakukan senaman pernafasan. Tarik nafas dalam masa lima saat, tahan nafas lima saat dan hembus dalam masa lima saat.

2. Alih perhatian semasa suntikan seperti bercakap dengan rakan atau ahli keluarga, atau bercakap dengan mereka menerusi telefon.

3. Alih rasa sakit dengan letakkan pek ais di tempat suntikan sebelum disuntik untuk kurangkan rasa sakit.

4. Beritahu doktor yang kalian ada masalah takut jarum. Mereka akan beri bantuan yang sepatutnya.

Hindari rasa takut dan cuba bertenang. Malah penting bagi mereka yang punya trypanophobia untuk atasi fobia ini sekali gus mendapatkan vaksin Covid-19. Insya-Allah pasti okey semuanya.