Jodoh pertemuan sudah ditentukan Yang Maha Esa. Siapa kita untuk menolak takdir. Ada perkahwinan yang terkandas di tengah jalan. Ada yang bercerai hidup dan ada yang ditinggalkan pasangan dek maut menjemput.


Ada pasangan meneruskan hidup sebagai ibu atau bapa tunggal bersama anak-anak hingga hujung hayat. Ada yang tidak mampu menolak jodoh datang menyapa lagi. Diketemukan dengan orang baru sebagai pengganti pasangan.

Persoalannyanya, jika perkahwinan baru mendapat sokongan dan persetujuan anak-anak, tidak mengapa. Mudahlah cara. Namun, yang selalu menjadi isu apabila anak-anak tidak setuju dengan keputusan si ibu atau ayah.


Bunyinya mungkin kejam tapi yang melaluinya saja yang faham keadaan itu. Bagaimana untuk menerima orang asing berada dalam rumah kita? Dia pula menjadi pengganti kepada ayah atau ibu yang sudah tiada.


Anak-anak yang sudah cerdik berakal pasti boleh membezakan antara ayah/ibu tiri dan kandung. Perasaannya lain. Jika dapat pengganti yang baik dan ikhlas, syukurlah. Sebaliknya, kalau diberi yang lebih teruk, pasti hancur masa depan.





Kredit Foto Google


Bagaimana Membuat Keputusan Yang Tepat