Sejak pengumuman Perdana Menteri, Dato Sri Ismail Sabri Yaakob Ahad lalu mengenai peratusan dewasa yang sudah lengkap vaksinasi mencapai angka 90 peratus, serentak itu kebenaran merentas negeri dibenarkan semula. Dan dalam pengumuman tersebut juga, kerajaan turut bersetuju membenarkan rakyat Malaysia melakukan perjalanan ke luar negara tanpa melalui My Travel Pass Jabatan Imigresen Malaysia (JIM). Sungguhpun begitu, pengembara yang pulang ke tanah air masih perlu menjalani SOP seperti biasa iaitu kuarantin wajib sebaik tiba.


Negara berwarna hijau dan hijau muda menerima kemasukan pengembara dari Malaysia.


Pastinya pengumuman ini disambut dengan kegembiraan buat seluruh rakyat Malaysia khususnya yang sudah lengkap menjalani vaksinasi kerana boleh melancong ke luar negara semula selepas hampir dua tahun bergelumang dengan pandemik ini.


Dan menurut laporan Astro Awani, sehingga kini terdapat lebih 40 buah negara menerima kehadiran pengembara dari Malaysia bagi yang lengkap divaksin tanpa perlu menjalani kuarantin. Jom semak senarai antara negara yang boleh dilawati rakyat Malaysia:
  1. Maldives
Pastinya pencinta pulau tidak sabar mahu melabuhkan punggung, duduk menikmati panorama indah pulau yang sering menjadi tumpuan pelancong dunia ini. Dilaporan, pengembara yang lengkap divaksin tidak perlu menjalani kuarantin, kecuali jika tiba dari United Kingdom (UK).


Kredit Foto: Google


Pengembara yang tiba dari UK dan lengkap divaksin perlu dikuarantin empat hari, sementara yang tidak divaksin perlu menjalani kuarantin selama 14 hari. Apa yang perlu dilakukan adalah lampirkan keputusan negatif RT-PCR yang dibuat dalam tempoh 96 jam.


Kredit Foto: Google
  1. Dubai UAE
Antara bandaraya metropolitan yang menjadi tumpuan pelacong dunia yang gemar membeli-belah, menginap di hotel mewah, menikmati aneka makanan timur tengah dan banyak lagi aktiviti pelancongan lain disini. Buat pengembara yang ingin ke sini, permohonan Visa Pelancong boleh dimohon dengan syarat lain adalah negatif ujian RT-PCR dalam tempoh 72 sebelum berlepas.


Kredit Foto: Google
  1. United Kingdom (UK)
Mulai 4 Oktober lalu, pengembara yang bukan dari negara yang disenarai 'merah' dan lengkap divaksin boleh memasuki UK tanpa perlu menjalani kuarantin. Mereka dibenarkan masuk selepas disahkan negatif COVID-19 menerusi ujian RT-PCR sewaktu ketibaan.

Selain tiga negara diatas, berikut antara negara yang membenarkan kemasukan individu yang lengkap divaksin, bebas COVID-19 dan tidak perlu jalani kuarantin:
Sumber: Astro Awani