Ada seorang kawan penulis ni memang suka makan di kedai seorang diri. Dan, kadang-kadang terserempak dengan dia di pusat membeli-belah sedang shopping pun seorang dia, tak berteman.


Dia bukanlah jenis yang tiada kawan atau jenis suka bersendirian tetapi apabila bab dua perkara ini, kawan ini memilih untuk melakukannya seorang diri tanpa ditemani sesiapa. Kebetulan pula, dia pun masih bujang.


“Ada masa kita perlu berkawan, ada masa nak bersendirian. Ada harinya aku keluar makan dengan kawan-kawan dan pergi membeli-belah dengan teman-teman tapi lebih banyaknya aku lebih suka buat seorang diri,” ujarnya apabila ditanya kenapa?


Tanyanya kembali, kenapa nak takut makan di kedai seorang diri? Ada duit, makan sajalah. Mungkin ada yang memberi alasan tidak seronok tiada teman berborak. Tapi celahnya, “makan sendiri mudah. Kedai mana? Menu apa? Semua boleh ditentukan pantas.”


“Begitu juga kalau keluar shopping. Memang suka pergi seorang diri. Senang nak pillih barang. Kalau berteman ni, renyah sikit. Nak kena tunggu pihak dia pun selesai membeli. Lepas tu, nanti ada saja persinggahan lain. Kalau seorang okey lagi, kalau berdua, bertiga, jenuh nak melayan,” jelasnya ketawa kecil.


Betullah tu. Tiada isu pun orang yang suka makan dan membeli-belah seorang diri ini. ia perkara biasa apabila kita mahukan kebebasan dan masa untuk bersedirian. Lagi cepat dan mudah untuk mereka yang memang kesuntukan masa.


Apa pun, sesekali jangan lupa kawan-kawan ya. Ambil masa juga untuk bersosial bersama teman-teman agar dapat merehatkan minda dan bertukar pendapat sambil bergelak tawa. Release stress sesekali!