Sama ada perasan atau tidak dan mungkin berlaku secara kebetulan, apabila penulis cuba berfikir sedalamnya mencari makna disebalik peristiwa yang tular dan menjadi buah mulut industri hiburan, bagaikan terkedu seketika.

Kredit Foto: Google


Tiga peristiwa yang cukup bermakna bagi selebriti dan yang terakhir sekali meninggalkan kesan mendalam dilubuk sanubari pencinta seni. Dalam pada kita semua teruja dengan perkhabaran gembira Fizo Omar yang menikahi gadis dari Sarawak langsung bertebaran di media sosial dengan paparan foto pernikahannya, aksi comel puterinya Maryam pantas sekali melirik tumpuan kita.

A post shared by ?SaraAzlan? (@iamellymazlein)

Kredit Foto: IG Elly Mazlein


Dan tidak lama selepas itu, pengacara, pelakon dan penyanyi berbakat Elly Mazlein pula berkongsi juga khabar gembira apabila selamat melahirkan zuriat lelakinya pada tengah malam Sabtu. Cahaya mata yang dinanti selama ini akhirnya diizinkan Ilahi lahir ke bumi.


Kredit Foto: Google


Ya, semuanya indah dan gembira belaka. Tumpang seronok kata orang melihat perkhabaran gembira bersilih ganti. Namun kegembiraan kita tidak lama. Berita pemergian Allahyarham Mamat Khalid bagaikan merentap jiwa. Terkejut… Ya, kerana usai celik mata semalam, bertalu-talu kiriman takziah memenuhi media sosial.
Walau tidak pernah berpeluang mengenali secara dekat figura hebat yang dilabelkan P Ramlee zaman kini tetapi pemergiannya tetap dirasai. Kerana apa? Buah tangan dan setiap hasil karya arwah cukup dekat dihati kita. Dalam setiap komedi ada mesej tersendiri. Sindiran, kiasan dipateri kemas dalam layar seni. Mengangkat martabat cerita orang kampung, bingkisan kisah masyarakat yang bukan sekadar rekaan tetapi realiti. Kehilangan sebutir permata berharga yang takkan ada galang gantinya sampai bila-bila.

Kredit Foto: Google


Begitulah hukum alam. Dimulakan dengan penyatuan dua jiwa menerusi ikatan pernikahan, melayari kehidupan suami isteri hingga Allah takdirkan merasai nikmat hamil dan kemudiannya melahirkan. Hinggalah meneruskan kehidupan sebagai insan. Melalui pahit getir dan berjuang, cabaran dan ujian, melayari setiap peringkat usia yang mematangkan akal fikiran – membuatkan seseorang itu kaya pengalaman; sampailah dipanggil pulang oleh Maha Pencipta.

Kredit Foto: Google


Setiap yang bermula pasti akan berakhir. Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati. Dan melihat kepada peristiwa penting yang berlaku dalam industri hiburan beberapa hari ini cukup untuk membuatkan kita berfikir. Bahawasanya perjalanan meniti kehidupan ini sebenarnya terlalu singkat. Waktu yang selalu mencemburui. Masa yang ada serasa sekejap berlalu pergi.


Kredit Foto: Google


Sampailah menuju destinasi akhir dan abadi yang akan dilalui. Waima sayang dan cinta menggunung sekalipun, saat Dia pilih kita untuk merasai dan melalui momen itu; reda dan berdamailah dengan takdir. Kerana itulah hukum alam. Agar kita belajar dan ingat setiap satu peringkat peralihan kehidupan bukan sahaja mendidik kita untuk mensyukuri segala nikmat, tetapi sebagai peringatan dan azimat buat bekal menuju Akhirat.