Apa itu SedapTV? SedapTV ialah platform digital yang mengajikan pebagai kandungan berkaitan masakan. Didorong oleh kecintaan terhadap makanan Malaysia dan akses teknologi dalam talian sebagai platform maklumat, pembelajaran dan perdagangan, ia dijadikan pusat makanan yang menawarkan akses kepada orang ramai untuk menjelajah ratusan resipi Malaysia yang cepat dan mudah, ulasan makanan dan produk secara telus juga menyediakan perkhidmatan direktori perniagan makanan.


Tujuannya adalah untuk menjadi Ultimate Food Platform, kedai sehenti untuk semua perkara yang berkaitan dengan 'Makanan'. SedapTV adalah cadangan unik dari laman web dan aplikasi lain yang berkaitan dengan makanan kerana ia adalah platform yang merangkumi sebilangan besar perkhidmatan, produk, dan kandungan audio-visual. Dalam rancangannya yang teliti infrastruktur dan kandungan kreatif yang disusun dengan baik, ia juga berusaha untuk menyokong perniagaan makanan dari rumah melalui ulasan mengenai produk dan jenama baru di pasaran.


Kandungan untuk SedapTV telah berkembang secara konsisten sejak awal, dengan lebih daripada 300 resipi cepat dan mudah, ulasan makanan yang menghiburkan dan kandungan panjang yang menarik masih dijalankan. Ia kini dilayari oleh penonton di seluruh negara
Malaysia, Brunei, Singapura, Indonesia, Amerika dan Australia, ia berada dalam lintasan positif dalam membawa keenakan makanan Malaysia ke seluruh dunia. Ada juga selingan paparan kandungan keluarga dari Indonesia, Thailand dan Vietnam.


“SedapTV diciptakan untuk membawakan pelbagai resipi dan makanan Malaysia yang lazat ke seluruh dunia melalui pelbagai platform. Misi kami adalah menjadikannya platform yang komprehensif dan menyegarkan bukan hanya untuk pencinta makanan, penjelajah dan pejuang dapur tetapi juga untuk sesiapa sahaja dan semua orang yang terlibat dalam perniagaan makanan dan makanan yang lebih dekat dengan pengguna. SedapTV lebih daripada sekadar mencipta ‘content’ tetapi juga menyokong industri,” ujar Elyna Effendi, Pengarah Urusan SedapTV.




Tambahan menarik lagi, SedapTV turut memperkenalkan SedapTV Meal Kit, yang sudah tersedia untuk dinikmati. Ia menyajikan perkakas makan yang diisi dalam kotak yang mengandungi ramuan pra-bahagian untuk resipi makanan Malaysia yang lazat dari SedapTV, untuk memudahkan penyajian makan di rumah. Kaedah ini juga membantu ‘Zero Wastage’ (tiada pembaziran) kerana pembelian akan dihantar dengan jumlah yang tepat mengikut bahan yang diperlukan. Menu SedapTV Meal Kits terkini termasuk Ayam Mentega Telur Asin, Terung Sambal, Sup Bola Ikan, Ayam Kukus dengan Halia dan Batik Puding berharga antara RM19 hingga RM26 (masing-masing cukup untuk 2-3pax), dengan lebih banyak yang ditambahkan ke menu setiap bulan.



Sedang dikembangkan, aplikasi SedapTV akan segera bergabung dengan medium lain yang tersedia. Ini mesti ada aplikasi dibayangkan menjadi kedai sehenti yang paling mudah untuk semua makanan dengan pelbagai fungsi. Ini termasuk rancangan & ulasan restoran, resipi cepat dan mudah yang disusun dengan panduan video, petua dapur tukang masak rumah &
peretasan, kelas memasak dalam talian, senarai belanja runcit, senarai pembekal / pengeluar makanan, direktori restoran tempatan dan e-dagang untuk perniagaan mikro.


Untuk butiran lanjut, bolehlah layari SedapTV dan rasakan sendiri pengalaman berada dalam ‘syurga makanan’ di dalamnya.