NAMANYA mungkin tidak segah usahawan tempatan lain yang sudah sepopular selebriti sekarang ini. Namun, jangan terkejut kalau lagi setahun dua, dia bakal menjadi sebutan ramai dek kesungguhan dan kebijakannya dalam mempromosikan ‘barang niaganya’.

Tambahan pula dia punya pakej lengkap sebagai usahawan kecantikan yang tidak hanya tahu berniaga, malah mencerminkan imej pantulan apa yang didagangkan.

Aleeya Zailan, berusia 35 tahun, seorang isteri dan ibu kepada dua anak. Pengasas Avenys dan Vitalicia.Co.

Ayuh, dengarkan sedikit kisah inspirasi beliau yang mungkin buat kamu terus bangkit ingin mula mendaki gunung impian!

A post shared by Aleeya Zailan (@aleeyazailan) on

Bagaimana kehidupan silam Aleeya?

Kalau kebanyakan orang seronok mengenangi kehidupan silam sebagai kanak-kanak dan remaja, ia adalah perasaan sebaliknya buat saya. Kenangan zaman kanak-kanak saya tidak seindah orang lain, kehidupan kami adik-beradik berlatarkan memori hitam yang menyakitkan.

Saya masih ingat waktu itu saya berusia 12 tahun, Mama dan Abah mengambil keputusan untuk berpisah apabila masing-masing mahu meneruskan kehidupan dengan pasangan baru.

Paling menyedihkan apabila Mama pergi meninggalkan kami kerana mengikut suami barunya ke New Zealand.

Menangis meratap saya merayu agar Mama tidak tinggalkan kami. Tetapi, kekusutan hidup waktu itu mendesak Mama untuk pergi juga. Mama pergi begitu saja ketika kami di sekolah.

Balik-balik tengok Mama dah tiada. Bayangkan perasaan anak-anak waktu itu? Keputusan Mama waktu itu membuatkan saya memberontak dan marah.

A post shared by Aleeya Zailan (@aleeyazailan) on

Bagaimana meneruskan hidup ketika masih mentah tanpa ibu waktu itu?

Abah terpaksa meletakkan kami di rumah Nenek. Maka, Neneklah yang menjaga kami menggantikan Mama. Biasalah, apabila duduk rumah orang (walaupun rumah Nenek), tetap rasa seperti menumpang.

Tambahan pula, Abah selalu menegaskan kepada kami bahawa kami ini ‘hidup menumpang’, jadi kena pandai-pandailah bawa diri. Dipandang sinis oleh saudara-mara juga perkara biasa.

Siapalah yang suka budak-budak berhingus yang tiada apa-apa dan seperti terbuang ini? Maka, kami adik-beradik membesar bagaikan ‘orang buangan’ walaupun Nenek begitu baik menjaga kami.

Apa sahaja yang orang lakukan kepada kami, kami simpan sahaja tanpa menceritakan kepada Mama dan Abah.

Abah pula jenis yang tak suka dengar benda-benda begitu. Abah selalu ingatkan untuk sentiasa ‘sedar diri’.

A post shared by Aleeya Zailan (@aleeyazailan) on

Bagaimana kehidupan dengan Abah dan isteri baru yakni ibu tiri Aleeya?

Selepas Mama tinggalkan Abah, Abah pun kahwin dengan isteri baru. Mugkin sudah takdir kami sentiasa ditemukan dengan orang-orang yang membawa ujian, mak tiri pun tidak sukakan kami.

Pernah sekali Abah tinggalkan kami dengan mak tiri, bulan puasa waktu itu. Tidak ada sebutir pun makanan yang ditinggalkan di dapur. Kami bangun waktu sahur itu, hanya jumpa setin air kurma yang kami kongsi berlima.

Begitu juga suasana Raya kami. Memang sedih apabila melihat anak-anak orang lain beraya dengan mak ayah. Kami ni ikut nasiblah, kalau ada mak-mak saudara atau bapa-bapa saudara yang nak bawa kami beraya, dapatlah kami jalan raya.

Kalau tak, duduk jelah rumah tengok orang datang. Dalam hati terdetik, kenapalah aku tak ada keluarga macam orang lain. Yang mak ayah layan makan pakai.

Sedangkan kami, baju Raya pun daripada ehsan orang yang sedekahkan kain kepada Nenek. Memang menyedihkan…

Di sekolah juga Aleeya dilabelkan sebagai pelajar bermasalah?

Ya lah, kalau sudah berada dalam keluarga yang pincang, tentulah di sekolah pun kita dicop sebagai pelajar yang bermasalah. Saya pun bukan pandai dalam akademik.

Saya tekad, walaupun saya gagal SPM, saya akan tetap ke New Zealand untuk menyambung pengajian. Saya mahu ubah nasib diri dan adik-beradik. Saya tidak mahu terus hidup dalam kemiskinan dan dipandang hina.

A post shared by Aleeya Zailan (@aleeyazailan) on

Aleeya beritahu Aleeya marahkan ibu waktu itu, tetapi kenapa masih mahu ke New Zealand dan tinggal bersama ibu?

Saya tidak punya banyak pilihan waktu itu. Saya masih ingat pada satu hari itu apabila seorang saudara terdekat memarahi saya dan bercakap bukan-bukan depan saya, sampai barang kemas yang saya pakai pemberian Nenek dirampasnya, saya sudah tidak mampu bertahan lagi.

Diseksa bagaikan dalam cerita Cinderella. Malam itu, saya terus hubungi Mama dan mahu lari ke New Zealand. Alhamdulillah, Allah permudahkan.

Saya diambil oleh seorang sepupu duduk sementara dengannya dan saya bekerja di 7-Eleven untuk mencari duit membuat passport dan beli tiket ke New Zealand.

Saya terpaksa tinggalkan adik-adik seketika demi memperjuangkan nasib saya. Memang sedih membayangkan nasib mereka di sana, tetapi apalah daya saya waktu itu. Saya harus lakukan sesuatu untuk ubah nasib saya.

Dengan menyambung pengajian sajalah saya mampu membaiki kehidupan kami nanti.

Bagaimana Aleeya dapat memasuki University of Auckland, New Zealand sedangkan Aleeya beritahu tadi Aleeya bukannya pandai dan tidak punya wang pula tu?

Pelikkan? Itulah orang kata, rezeki itu tak pernah salah alamat. Memang semua ini miracle. Saya datang ke New Zealand tanpa SPM kerana waktu itu keputusan belum diumumkan.

Berbekalkan sijil biasa, saya pergi ke AIS, dan buat Otago Foundation Studies. Kemudian, seorang teman menyarankan saya memohon ke University of Auckland. Mulanya rasa macam mustahil, tetapi setelah melalui temu duga dan saya berjaya, ia sesuatu yang memeranjakan.

Malah, Mama pun terejut. Apa lagi bapa tiri saya (suami baru Mama) yang memang selalu memperlekehkansaya. Saya berjaya meneruskan pengajian dalam Business and Political Studies.

Sambil belajar, saya buat kerja part time dengan menyolek dan kerja-kerja lain untuk menampung sewa bilik.

A post shared by Aleeya Zailan (@aleeyazailan) on

Bagaimana kenal dengan suami? Ada yang kata, Aleeya berjaya kerana bersuamikan anak orang kaya, komen?

Kami berkenalan menerusi internet. Waktu itu, suami di London dan saya di New Zealand. Awalnya, saya tidak mahu serius kerana komitmen terhadap pelajaran yang lebih utama.

Namun, kesungguhan dan kemahuan dia dan keluarganya terutamanya ibunya membuatkan saya cair. Siapa kata saya berjaya kerana kekayaan suami? Sehingga ke hari ini, saya masih berasakan saya hanya menumpang di rumah suami.

Ini mungkin kerana rasa ‘trauma’ dan psikologi saya yang sudah diasak sejak kecil oleh Abah yang kami ni hidup menumpang. Ini bukan rumah kami! Sehinggakan rumah suami pun saya rasakan bukan rumah saya sendiri.

Suami memang tidak bagi saya bekerja. Setahun dua bolehlah lama-kelamaan saya mula rasa resah untuk hanya duduk diam.

Saya mahu punya duit sendiri agar saya boleh bantu Abah dan adik-beradik.

A post shared by Aleeya Zailan (@aleeyazailan) on

Bagaimana permulaan Aleeya melompat dalam dunia perniagaan?

Disebabkan tak ada apa nak buat masa jadi suri rumah dulu, kerja saya asyik memasak saja. Semua orang saya jamu. Ketika bersama Nenek dulu, kami dah biasa masak dalam portion yang besar, maka menurun sampai saya dah jadi isteri.

Sehinggakan suami kata dapur saya dah macam kantin. Selepas adik ke tiga saya berkahwin dengan orang Pahang, Natrah namanya, saya diperkenalkan dengan Sambal Hitam. Kami terus plan nak jual sambal itu di Facebook dan Instagram.

Saat mula buat video itu, spontan keluar perkataan, “Siapa nak rasa Sambal Hitam Pedas Giler Masuk Hospital.” Tak sangka pula tagline itu menjadi dan mula mendapat sambutan.

Kemudian, dapat peluang berniaga di tapak-tapak bazar. Dalam sehari boleh cecah 500 ke 1000 pek sehari. Stok terhad. Asyik kena balik, masak.

Balik dan masak lagi sebab kami buat fresh atas permintaan. Sampai kena slipdisk!

A post shared by Aleeya Zailan (@aleeyazailan) on

Bagaimana pula dari bisnes sambal ke perniagaan kosmetik?

Daripada berniaga di media sosial, saya mula menyewa tapak-tapak berniaga. Apabila kerap bertemu secara dekat dengan pelanggan, ramai pula mula bertanya tentang penjagaan kulit saya.

Mereka kata kulit saya cantik. Dan, suami mula mencadangkan mengapa tidak cuba bisnes kosmetik pula, sementelah ramai yang mahu tahu rahsia kecantikan saya? Maka, mulalah terciptannya jenama Avenys.

Pada permulaan, saya pernah kena tipu dengan pengilang sehingga hangus RM50k. Tapi itu tidak melemahkan semangat saya. Selepas berjaya dengan Avenys, saya terfikir untuk mencipta supplemen pula.

Makanan tambahan untuk kulit cantik dan kesihatan diri kerana saya memang seorang yang suka makan supplement. Tetapi saya mahu mencipta satu supplement yang mengandungi bahan yang tidak diberikan dalam supplement lain.

Dan, paling penting saya mahukan satu supplement yang boleh mengandungi pelbagai Vitamin dalam hanya satu sachet.

Jadi, tak perlu untuk mengambil berjenis-jenis supplement. Seperti Vitalicia ini yang punya beberapa jenis vitamin termasuk supplement tambahan seperti prebiotic dan probiotic.

#Gaya Hidup#Bantuan#Aleeya Zailan
Isu Individu Terpijak Paku Ketika Jogging, Netizen Syak Si Pelaku Pekerja Bengkel

Isu Individu Terpijak Paku Ketika Jogging, Netizen Syak Si Pelaku Pekerja Bengkel

Seorang individu mengalami kecederaan ketika berlari apabila ada individu lain yang tidak bertanggungjawab bertindak menanam paku di sepanjang jalan Rawang, Selangor pada Sabtu.
Sheriff: 9 Hari Tayangan, Kaut RM28 Juta! Siap Ada Yang Repeat, Tak Bosan Tonton Beberapa Kali

Sheriff: 9 Hari Tayangan, Kaut RM28 Juta! Siap Ada Yang Repeat, Tak Bosan Tonton Beberapa Kali

Cayalah Sheriff!
Sarah Yasmine Tetap Sudi Kahwin Aliff Aziz

Sarah Yasmine Tetap Sudi Kahwin Aliff Aziz

Siapa Sarah Yasmine? Betul ke dia merupakan kekasih gelap pelakon dan penyanyi Alif Aziz?
Sarah Yasmine Dedah Nama Skandal Aliff Aziz Yang Lain??| Motif Trending

Sarah Yasmine Dedah Nama Skandal Aliff Aziz Yang Lain??| Motif Trending

So, selama ni boyfriend Ruhainies yang tanggung semuanya? So Ruhainies ada 2 boyfriend la eh? Ke macam mana ni? Makin panas kisah skandal Aliff Aziz dan kekasih gelapnya, Sarah Yasmine ni. Ish pening lah! Jom layan dulu full interview sekarang.

GMW: Lancang Bethol
Eksklusif di semua platform Astro Gempak

#GMW: Lancang Bethol
#LancangBethol
#GempakMostWanted
#GempakMostWanted2024
#AstroBaharu
#TakMacamDulu
Netizen Lega Sarah Yasmine Tak Kenal Nadhir Nasar - “Alhamdulillah Nadhir Clean

Netizen Lega Sarah Yasmine Tak Kenal Nadhir Nasar - “Alhamdulillah Nadhir Clean"

Pendedahan yang dibuat Sarah Yasmine baru-baru ini mengejutkan ramai pihak.
“Nafkah Anak Tak Bagi Walaupun RM350, Dengan Alasan Sebab Ex Dah Kahwin” - Ubai

“Nafkah Anak Tak Bagi Walaupun RM350, Dengan Alasan Sebab Ex Dah Kahwin” - Ubai

Suami kepada Shila Amzah, Muhammad Ubaidillah Mohd Zulkefli atau Ubai berkongsi satu hantaran mengenai nafkah anak di platform X.
“Aliff Suka Plan Date Dekat…” Individu Tanpa Nama Ini Dedah Lokasi Kegemaran Aliff Aziz Jika Mahu Berdating

“Aliff Suka Plan Date Dekat…” Individu Tanpa Nama Ini Dedah Lokasi Kegemaran Aliff Aziz Jika Mahu Berdating

Terbaharu, seorang individu tanpa nama tampil mendedahkan lokasi kegemaran Aliff Aziz apabila mahu ‘berdating’ dengan skandalnya.
Lelaki Selamba Bawa 10 Ekor Anaconda Dalam Beg Dari Thailand Ke India

Lelaki Selamba Bawa 10 Ekor Anaconda Dalam Beg Dari Thailand Ke India

Tanpa rasa takut, seorang lelaki membawa 10 ekor ular jenis Anaconda dalam beg yang dibawa naik ke pesawat sewaktu ‘terbang’ dari Bangkok, Thailand dan selamat mendarat di Bengaluru, India.
Bapa Ditangkap Curi Sekotak Susu Demi Anak Menangis Kelaparan, Kedai Beri 13 Yang Baru!

Bapa Ditangkap Curi Sekotak Susu Demi Anak Menangis Kelaparan, Kedai Beri 13 Yang Baru!

Demi anak yang kelaparan, seorang bapa sanggup melakukan apa sahaja termasuk mencuri sekotak susu.
Mahukan Percutian Best? Ini 5 Sebab Ohsem Kenapa Melbourne Destinasi Sesuai Untuk Musim Luruh & Sejuk

Mahukan Percutian Best? Ini 5 Sebab Ohsem Kenapa Melbourne Destinasi Sesuai Untuk Musim Luruh & Sejuk

Bestnya!