1. Skrub bibir seminggu sekali untuk menanggalkan sel kulit mati agar sel kulit baru dapat disuburkan. Kamu boleh menggunakan skrub bibir yang ada di pasaran atau gunakan berus gigi atau kain yang digosok lembut pada bibir. Atau buat sendiri skrub di rumah dengan mencampurkan satu sudu madu, satu sudu minyak zaitun dan satu sudu gula.
  1. Pakai salap bibir atau lip balm untuk memberikan lembapan ekstra pada bibir walaupun dalam keadaan sekarang kamu jarang bergincu. Sebaiknya, pilih salap bibir yang mengandungi nilai SPF untuk melindunginya daripada matahari.
  1. Kurangkan tabiat suka menjilat bibir kerana ia hanya membuatkan bibir kering.
  1. Minum banyak air putih.
  1. Pilihlah gincu atau pengilat bibir yang mengandungi bahan pelembap dan hidrasi. Antara ramuannya ialah castor seed oil, ceramides, dimethicone, hemp seed oil, mineral oil, petrolatum, shea butter, titanium oxide, zinc oxide, dan white petroleum jelly. Produk yang mempunyai label ‘hypoallergenic’ biasanya mengandungi bahan-bahan ini.






  1. Elakkan produk bibir yang mengandungi bahan wangian atau yang mengeringkan seperti camphor, eucalyptus, fragrance, lanolin, menthol, octinoxate, oxybenzone, phenol (or phenyl), propyl gallate, dan salicylic acid.
  1. Cuba biasakan bernafas menerusi hidung dan bukannya mulut kerana nafas menerusi mulut sedikit sebanyak menyumbang kepada bibir kering.
  1. Jauhi bahan bermaterial metal daripada terkena bibir seperti tabiar suka menggigit pen, aksesori, zip dan sebagainya.
  1. Boleh cuba letakkan humidifier atau pelembap udara di bilik tidurmu untuk membantu mengekalkan lembapan kulit ketika kamu tidur.
  1. Pastinya kamu dilarang sama sekalil untuk merokok atau minum minuman keras. inilah penyumbang kepada bibir yang kering, kusam, merekah dan kehitaman.