,
News

[FOTO] Tandas Awam Rantau Abang Dipilih Tandas Terbaik ASEAN

Azwa Rahman
25/01/2019
04:44 MYT
Tandas awam di Rantau Abang telah diiktiraf sebagai salah satu tandas terbaik dalam kategori ASEAN Public Toilet Standard 2019-2021 sempena ASEAN Tourism Forum 2019 yang diadakan di Ha Long City, Vietnam, Jumaat lalu.
Tandas awam yang terletak di sebelah Pusat Konseversi dan Penerangan Penyu Rantau Abang itu bersaing dengan 15 tandas awam lain dari seluruh Malaysia yang tercalon untuk penganugerahan itu. Tandas awam Rantau Abang.
Majlis penyampaian anugerah disempurnakan oleh Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia, Datuk Mohamaddin Ketapi yang menyaksikan ia menjadi salah satu daripada lima tandas dari Malaysia yang turut terpilih dalam kategori tersebut.
Tandas lain yang terpilih ialah tandas awam Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), tandas awam restoran Foh San dari Perak, tandas Masjid Cina Melaka, dan tandas awam Plaza Merdeka, Sarawak. Fadli ketika menerima anugerah daripada Datuk Mohamaddin.
Menurut penjaga tandas tersebut, "Saya terkejut dan tidak menyangka tandas ini diiktiraf sehingga ke peringkat ASEAN. Saya jaga tandas ini seperti rumah sendiri dan sepanjang 365 hari saya akan pastikan tandas ini dibuka serta dalam keadaan bersih dan segar,” kata Faridah Sariman, 46, kepada Berita Harian.
Dia dan suaminya, Zainuddin Mat Ali, 44, membersihkan tandas tersebut tiga kali setiap hari. Bersih dan wangi.
Faridah tidak menggunakan sebarang pewangi di dalam tandas sebaliknya kaedah tradisional bagi menghilangkan bau, iaitu daun pandan serta bunga rampai yang diletakkan di dalam tandas.
Selain anugerah tandas terbaik ini, tandas ini juga pernah mendapat pelbagai anugerah di peringkat kebangsaan seperti Anugerah Perak bagi kategori tandas awam milik Pihak Berkuasa Tempatan (Bandaraya/Perbandaran) oleh Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan, dan Kerajaan Tempatan.Tandas terbaik. Daun pandan sebagai pewangi. Bayaran masuk RM0.30. Tempat duduk juga disediakan. Halaman luar tandas awam.
Related Topics
Must-Watch Video
Hiburan

Bakal Adakan Konsert Skala Besar Di Malaysia, Sal Priadi Perlukan Persiapan Lebih Rapi - "Secara Jujurnya, Saya Gementar Memikirkan..."

gempak
10/10/2024
12:55 MYT
Penyanyi Indonesia, Sal Priadi, mengakui berasa bimbang untuk mengadakan persembahan di Malaysia buat kali pertama memandangkan ia akan diadakan dalam skala yang lebih besar.
Gaya Hidup

MY Gaya Month 2024 Martabatkan Barangan Buatan Malaysia

gempak
09/10/2024
18:26 MYT
Persatuan Pereka Bumiputera Malaysia (MBDA) telah melancarkan kempen MY Gaya Month 2024, yang bertujuan untuk menonjolkan serta mempromosikan barangan buatan Malaysia melalui produk fesyen, gaya hidup, dan pelancongan.
Hiburan

Allan Bimbang Tidak Diterima di Malaysia - “Hari-Hari Hitung Berapa Tiket Sudah Dijual”

gempak
05/10/2024
08:55 MYT
Allan Andersn, penyanyi program realiti X Factor Indonesia, mengakui bimbang bakatnya tidak dapat diterima oleh peminat seni di Malaysia.
Hiburan

“Silap Pertama Dia Datang KL” - Ceddy Ang Akui Kita Ketinggalan Dalam Memperkenalkan Budaya Malaysia Kepada IShowSpeed

gempak
02/10/2024
04:25 MYT
Menurut Ceddy, memperkenalkan makanan-makanan Malaysia kepada personaliti itu sangat bagus namun bawa berkunjung ke pusat membeli-belah itu bukan satu pilihan yang baik.
Hiburan

Konsert Terbesar Di Malaysia, Afgan Akui Gementar - “Sebagai Seorang Manusia Saya Juga..”

gempak
30/09/2024
10:25 MYT
Menurut Afgan atau nama sebenarnya, Afgansyah Reza,35, sepanjang berkecimpung di dalam industri seni suara selama 17 tahun, dia belum pernah lagi membuat persembahan di tempat yang mempunyai kapasiti yang banyak.
BorakSeeni