News

Rupanya 1.2 Juta Tiada Lesen Memandu

Elrafaei Sapi
21/09/2016
08:00 MYT
Kes membabitkan pemandu kenderaan tidak mempunyai lesen memandu di negara ini sudah banyak kali berlaku sehingga didakwa di mahkamah dan ada yang mengundang maut.
Sama ada faktor tiada kesedaran untuk mempunyai lesen memandu atau sengaja bersikap cuai di atas jalan raya, perkara seperti ini perlu diberi perhatian lebih serius di peringkat pihak penguatkuasa dan masyarakat.
Apa yang membimbangkan, maklumat terkini Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) menyatakan seramai 1.2 juta rakyat negara ini tidak mempunyai lesen meskipun mereka layak mendapatkannya.
Sebagai salah satu jalan penyelesaian, JPJ mengadakan kempen meningkatkan kesedaran masyarakat mengenai kepentingan mempunyai lesen memandu kenderaan yang sah dan memperolehinya.
Namun, daripada jumlah itu JPJ tidak dapat pastikan golongan ini tidak mempunyai lesen atas faktor tidak mahu memandu, tidak memiliki kenderaan atau bergantung pada pengangkutan awam, seperti dilaporkan Harian Metro.
Related Topics
Must-Watch Video
Berita

Kes Bunuh Farah Kartini: Isteri Tertuduh Belum Bersedia Tampil

gempak
26/07/2024
04:33 MYT
Isteri kepada Muhammad Alif Monjani, yang didakwa atas pertuduhan membunuh Nur Farah Kartini Abdullah pada 10 Julai lalu, masih belum bersedia untuk hadir ke Mahkamah Kuala Kubu Bharu bagi mengikuti kes pertuduhan terhadap suaminya, pada Jumaat.
Viral

Ibu Arwah Zulfarhan Akui Pernah Tak Restu Anak Masuk UPNM

gempak
26/07/2024
03:55 MYT
“Dia selalu dekat dengan kami sekeluarga,” begitulah keluhan ibu kepada arwah Zulfarhan, yang menyatakan dirinya pernah tidak merestui anak lelakinya itu untuk melanjutkan pelajaran di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM).
Berita

"Saya Tidak Lagi Mewakili Ismanira" - Peguam Ibu Zayn Rayyan

gempak
26/07/2024
01:55 MYT
Peguam, Mahmud Jumaat mengesahkan tidak lagi mewakili ibu, Zayn Rayyan Abdul Matiin, yang dituduh atas kes pengabaian terhadap kanak-kanak autistik itu di Mahkamah Sesyen pada Jumaat.
Berita

Kes Bunuh Farah Kartini: Suspek Tiba Di Mahkamah

gempak
26/07/2024
01:35 MYT
Anggota polis yang ditahan berkait pembunuhan graduan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) Nur Farah Kartini Abdullah, tiba di Mahkamah Majistret Kuala Kubu Bharu, Hulu Selangor, pagi Jumaat.
Berita

Prosiding Pertama Sebutan Kes Zayn Rayyan Hari Ini

gempak
26/07/2024
01:27 MYT
Mahkamah Sesyen di sini pada Jumaat sekali lagi mencuri tumpuan, apabila ibu bapa Zayn Rayyan Abdul Matiin dijangka hadir untuk prosiding hari pertama sebutan semula kes pengabaian terhadap kanak-kanak autistik itu, Disember tahun lalu.