,
News

Vape Dan Shisha Tidak Termasuk Dalam Peraturan Larangan Merokok

Azwa Rahman
02/01/2019
04:09 MYT
Peraturan larangan merokok di semua premis makanan yang berkuatkuasa 1 Januari 2019 ini tidak termasuk rokok elektronik (vape) dan shisha, kata Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad.
Namun, ia masih dalam perbincangan untuk menguatkuasakan peraturan membabitkan vape dan shisha dalam masa terdekat. Turut membahayakan kesihatan seperti rokok.
Bermula semalam, peraturan larangan merokok telah dikuatkuasakan di semua restoran bertutup, berhawa dingin, atau restoran dan warung berkonsep terbuka.
Dengan penguatkuasaan peraturan itu, perokok ditahan di kawasan larangan akan didenda RM10,000 dan pengusaha makanan yang tidak mematuhi larangan ini boleh didenda RM2,500.
Menurut Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad, "Kita sudah ambil perhatian (mengenai vape dan shisha) cuma ia belum diputuskan lagi, tetapi dalam waktu agak munasabah kita akan laksanakan." Shisha juga patut dilarang.
Bagi Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), mereka menggesa kerajaan mengambil langkah melarang penggunaan vape dan shisha di restoran terbuka seperti larangan merokok. Kedua-dua bahan itu juga mempunyai nikotin yang secara tidak langsung turut membahayakan perokok pasif sama seperti rokok.
Dengan asap yang turut sama mengganggu orang sekeliling, semoga larangan terhadap vape dan shisha juga turut dikuatkuasakan.
Related Topics
Must-Watch Video
Hiburan

“Tidak Tercabar” -  Rizal Rasid Anggap Aziz Harun Idola Dalam Industri Muzik Malaysia

gempak
24/10/2024
15:25 MYT
Penyanyi kelahiran Brunei, Rizal Rasid tidak menganggap rakan senegaranya, Aziz Harun sebagai pencabar dalam lapangan seni.
Hiburan

Dewi Bukan Warganegara Indonesia Seperti Yang Dinyatakan - “ Saya Orang Malaysia”

gempak
23/10/2024
02:25 MYT
Menurut pemilik nama Emira Delyati Dewi, dia dilahirkan di Malaysia dan mempunyai kad pengenalan diri berwarna biru.
Hiburan

Khai Bahar Wakili Malaysia Ke Abu Music Festival Di Istanbul - "Alhamdulillah, Tak Terfikir Sampai Tahap Ni"

gempak
21/10/2024
14:55 MYT
Pelakon yang juga aktif dalam sukan extreme, Mat Redho telah berkongsi mengenai anaknya yang telah hilang di kawasan sekitar TTDI, Kuala Lumpur.
Hiburan

Ameera Khan Lebih Memilih Lelaki Indonesia, Hati Cair Bila Dipanggil ‘Cinta’ - “Kalau Malaysia, Dari Pengalaman Saya, Bila Mereka…”

gempak
21/10/2024
04:55 MYT
Pempengaruh media sosial, Ameera Khan atau Little Miss Khan (LMK) mengakui dia masih belum mempunyai hubungan cinta yang serius memandangkan dirinya baru berusia 23 tahun.
Hiburan

Bakal Adakan Konsert Skala Besar Di Malaysia, Sal Priadi Perlukan Persiapan Lebih Rapi - "Secara Jujurnya, Saya Gementar Memikirkan..."

gempak
10/10/2024
12:55 MYT
Penyanyi Indonesia, Sal Priadi, mengakui berasa bimbang untuk mengadakan persembahan di Malaysia buat kali pertama memandangkan ia akan diadakan dalam skala yang lebih besar.
BorakSeeni