London terus dilanda tragedi apabila satu kejadian kebakaran berlaku di kediaman Grenfell Tower, Kensington Utara, semalam mengorbankan 12 mangsa manakala 65 mangsa lain berjaya diselamatkan pihak bomba.

Menurut saksi kejadian, ramai penghuni di 127 unit dalam bangunan itu terperangkap sehingga ada antara mereka bertindak terjun dari tingkap untuk menyelamatkan diri. Difahamkan ratusan penghuni berada dalam kediaman masing-masing kerana masih tidur dan punca kebakaran masih belum diketahui, seperti dilaporkan BBC.

Seramai 68 mangsa dibawa ke enam hospital sekitar London manakala 18 mangsa berada dalam keadaan kritikal. Saksi kejadian turut melihat penghuni cuba menyelamatkan diri menerusi tingkap termasuk membawa kanak-kanak dan orang ramai juga membantu menyelamatkan seorang bayi yang dicampakkan dari tingkap bangunan.

Pasukan penyelamat bertindak menyelamatkan penghuni manakal dua orang awam memerhati kebakaran Grenfell Tower daripada jauh.

CERITA MANGSA

Seorang mangsa, Paul Munakr yang tinggal di tingkat tujuh apartmen tersebut menyatakan ketika dia turun menyelamatkan diri melalui tangga, anggota bomba berusaha menyelamat ramai penghuni. Malah, dia juga terdengar orang awam menjerit agar penghuni tidak terjun.

Jody Martin pula memberitahu dia melihat seorang mangsa terjatuh dan seorang wanita lain mengendong bayi keluar dari tingkap. Malah, dia juga mendengar jeritan penghuni di situ yang cuba keluar menyelamatkan diri.

"Saya menjerit pada semua penghuni untuk tunduk kerana kami semua tidak dapat keluar akibat asap terlalu tebal di koridor," katanya.

Antara penghuni yang terselamat daripada kejadian kebakaran tersebut.

FAKTA MENGENAI KEBAKARAN

- kebakaran membabitkan 127 unit, 24 tingkat

- apatmen ini dibina pada tahun 1974

- bangunan tersebut pernah melalui pengubahsuaian dan siap sepenuhnya pada tahun lalu kerana mempunyai risiko terbakar sebelum ini

- pihak pengurusan bangunan itu, Kensington and Chelsea Tenant Management Organisation menyatakan terlalu awal untuk membuat spekulasi terhadap punca kejadian

- Perdana Menteri, Theresa May berjanji siasatan menyeluruh mengenai kejadian ini dilakukan

- Wisma Putra dalam satu kenyataan memaklumkan tiada rakyat Malaysia yang terbabit dalam kejadian tersebut